Kan je naar aanleiding van de op deze site geplaatste antwoorden afleiden dat wij Nederlanders een goed- cq hoogopgeleid volkje zijn?

Of is het meer een vorm van maatschappelijke betrokkenheid?
Ik heb in ieder geval al aardig wat opgestoken!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat lijkt me een bijzonder voorbarige conclusie.
Ten eerste zit natuurlijk niet ELKE nederlander op deze site, en worden er ook nogal wat antwoorden niet of nauwelijks gelezen, en eerlijk gezegd heb ik me sinds het begin op GV zelfs juist verbáásd over het enorme gebrék aan soms heel basale kennis op allerlei gebieden van de gemiddelde Nederlander.
Ik heb altijd geleerd dat domme vragen niet bestaan , bijvoorbeeld, maar inmiddels weet ik wel beter !

Of mensen van een site als GV of zelfs van eender welke andere site iets opsteken, hangt honderd procent af van hun bereidheid tot leren, er iets van wíllen opsteken. En al heb ik hier inderdad van tijd tot tijd ieuwe dingen opgestoken, ik geloof niet dat mijn gemiddelde opleidingsniveau daar nu zo schrikbarend van gestegen is. Ik neem natuurlijk 90 % van de tijd, zo niet meer, informatie op uit hele andere bronnen. Boeken met name.

Nederlanders zijn gemiddeld best hoog opgeleid, op wereldschaal gezien, maar dat is beslist niet af te leiden aan de op deze site geplaatste antwoorden, een enkele uitzondering daargelaten. Dat is juist soms verrassend bedroevend belabberd - vooral ook trouwens waar het de beheersing van de eigen taal aangaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met dat laatste ben ik helemaal eens. Schrikbarend inderdaad, als je jezelf niet eens kan uitdrukken in onze taal. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben werkzaam in het vo: ik vrees dat u gelijk heeft.

Andere antwoorden (12)

Nee, dat kun je niet zo zeggen, omdat er maar erg weinig mensen gebruik maken van deze site. Het zijn vaak dezelfde mensen die antwoorden geven op de hier gestelde vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, lijkt me geen goede conclusie.
hier komen mensen die overal wel in meerdere of mindere mate iets weten, zodat ze ook antwoord denken te kunnen geven.
Een groot deel van de nederlanders komt niet, dus ik denk niet dat hier het gemiddelde van de nederlanders komt
13 jaar geleden
Je kunt zeggen dat er onder de Nederlanders een aantal goed-opgeleide mensen rondlopen, dan wel mensen met een brede cq grote kennis. Welk percentage die mensen uitmaken van alle Nederlanders, is niet te zeggen.

Verder kun je zeggen dat Sanoma, de eigenaar en uitbater van deze site, er goed in is geslaagd mensen naar deze site te trekken die over kennis beschikken en die bereid zijn hier vragen te beantwoorden.
13 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet.
Een deel van de mensen hier komt echt niet hoogopgeleid over, en dat hoeft ook helemaal niet:)
Maar als je deze site als graadmeter wilt gebruiken, moet je ook andere dingen erbij halen.
Zoals de kijkcijfers van Hart van Nederland, het aantal mensen dat op de PVV heeft gestemd en de hoeveelheid mensen die gezorgd hebben dat Roel Driesvink op de eerste plaats is gekomen met een of ander liedje...

In dat geval kun je uiterst trieste conclusies trekken..
Dus het is maar net wat je wilt concluderen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een hele dikke vette plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ken een aantal hoogopgeleide en die kijken naar Hart van Nederland en stemmen PVV. Dus what's the point?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn altijd uitzonderingen... Wel grappig dat jij dan net alle uitzonderingen kent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat, een min?! Ze moeten altijd mij hebben!
Deze site is niet bepaald een steekproefsgewijs, objectief meetmiddel wat dat betreft.
Bovendien: Ik zie ook regelmatig hele domme vragen, maar vooral ook hele domme antwoorden!
Kortom: Je kan er helemaal niks uit afleiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dus.
Er zitten trouwens niet alleen Nederlanders op de site
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kan het?..
Nee. Nog even buiten de redenen die eerder hier al gegeven zijn over de representativiteit van de steekproef die je op GV ziet.

Ik zou het zelfs om willen draaien; Als je naar het nivo van de vragen op deze site kijkt en ook de antwoorden die er op komen, zou je eerder concluderen dat er in nederland heel veel mensen zijn die maar weer naar school moeten of eens een boek open moeten doen. Het gros van de vragen heeft een heel makkeljik antwoord wat in 10 seconden ook op internet te vinden is. Dat mensen dan liever op een site als deze advies vragen dan bv de huisarts, dierenarts, specialist, ouders of psycholoog verbaast me elke keer weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of gewoon goed zijn in googlen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou kijk, dat is erg relatief, er zijn antwoorden bij,vooral van de gestudeerden,of de ervaringsdeskundigen die erg goed zijn. Maar dat komt niet per se omdat deze mensen een hoog ii.Q hebben. En daar bij doet er een uiterst klein percentage van de inwoners van ons land mee, waarschijnlijk zijn dat op zich al niet de domste. Dus:Nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je naar de vragen kijkt in het niveau uiterst belabberd. Waarom heet een aap een aap, heeft het niveau van een kleuterschool.

Toegevoegd na 1 minuut:
En de antwoorden zijn vaak van hetzelfde niveau.
Ik heb nog nooit een antwoord gezien, waarvan ik zei 'zo die is goed!'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien het aantal taalfouten alleen al lijkt me dat zeer onwaarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een goeie vraag maar in deze context dacht ik dat je IQ bedoeld. ..en ja de NL hebben een goed gemiddeld IQ zoals andere nationaliteiten die hebben. Ze bezitten wel een bijzondere flair voor het zakendoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is aangetoond dat de IQ van aziaten een pietje hoger is gemiddeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar wel iets kleiner. -grapje-