Wat is de psychologie achter het willen platknijpen of opeten van iemand (ook huisdier) die je heel schattig vindt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

waarschijnlijk het spreekwoordelijke 'dood willen knuffelen' of iemand/huisdier wat 'om op te eten is' mocht je deze nijging toevallig echt hebben lijkt het me verstandig morgen gelijk even contact op te nemen met je huisarts voor een verwijzing naar een goede psycholoog met de melding dat er haast bij geboden is.

Hoewel ik echt moest lachen om het antwoord/raad van Eucalipje, zal ik proberen gezien je vraag en deel 'sociale wetenschap' hier mijn visie en antwoord te geven ;) Ik denk dat dergelijke "uitdrukkingen" gewoon meer beeldspraak zijn en mensen neigen dan soms naar enige overdrijving om kracht te geven aan de uiting van hun gevoel of emotie . Dan zou de echte betekenis van zulke 'uitlatingen' meer vallen onder : zoveel om een dier of iemand geven, dat je BIJ WIJZE VAN je leven ervoor wil geven! Daarbij komt dan nog de emotie van 'zoveel van iemand houden dat je niet meer zonder deze kan /wil' en liever sterft als deze te verliezen. Een dier, baby of iemand heel schattig vinden is gelukkig iets normaals haha. Dit wordt voor een deel ook wel hormonaal geregeld via het inmiddels bekende 'knuffelhormoon ' (oxytocine) Hier kan je meer erover lezen :http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/psyche/27411/knuffelhormoon-wekt-ook-agressie-op ;) Toegevoegd na 5 uur: Zo is nu de url weer netjes "aanklikbaar" :) http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/psyche/27411/knuffelhormoon-wekt-ook-agressie-op

De gemoedsgesteldheid van het "willen opeten of platknijpen" van iemand, is de (vrije) vertaling van de wens heel dicht bij deze persoon of dit wezen te zijn. De fysieke vertaling van "je verbonden met iemand willen voelen". Met andere woorden; je vindt een persoon(-tje) heerlijk en je wilt er heel dicht bij zijn, voor je gevoel kan het niet dichtbij genoeg. En in plaats van een kus op de wang, wordt het dan een omhelzing. Maar dat vind je niet dichtbij genoeg, dus wordt het een stevige omhelzing waarbij je die persoon bijna fijn knijpt. Allemaal om maar dichtbij genoeg te zijn. En dan is dat OOK nog niet dichtbij genoeg dan begin je aan iemand te kluiven, tot je hem of haar helemaal opgevreten hebt. Nee hoor, dat laatste is onzin, maar je begrijpt wat ik bedoel, denk ik.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100