Wat is een advies?

Is het een manier voor de adviseur om terug te gaan in de tijd, zijn eigen fouten weg te vegen en het te recyclen tot iets wat meer waard is...?

Geld dit in alle gevallen van advisering, of kan je ook adviseren zonder dat je zelf iets vergelijkbaars heb meegemaakt?

http://www.youtube.com/watch?v=sTJ7AzBIJoI

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K

Antwoorden (6)

Natuurlijk, om te adviseren moet je zelf eerst ervaren
En dat gat met vallen en op staan
"trial and error"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke info, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thnx ;)
Iemand kan jou bijvoorbeeld adviseren bij het aangaan van een hypotheek puur op basis van kennis.
Hij hoeft hiervoor niks te hebben meegemaakt en kan zelfs zelf huren bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Advies is meestal vies... Ik wil daarmee zeggen dat het vaak ingekleurd is... En er belangenverstrengeling is...

Als een reclame zegt dat iets goed voor je is, bedoelt hij dan de persoon die het koopt of de persoon die het verkoopt of de persoon die het maakt of de persoon die het uitgevonden heeft... Welke van deze 4 personen is dan bedoeld?

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoofd vraag is wel erg open (kans dat hij straks verwijderd wordt). Je aanvullende informatie is geëmotioneerd en weinig specificerend. Maar toch een poging:

Advies is informatie toevoegen aan iemand, uit een 'beoordeelde' overweging. 'Moet ik cola of sinas kopen?', 'Op mijn feestjes drinkt iedereen altijd cola'. Het advies hierin komt uit ervaring. 'Ik weet niet wat ik met mijn kind aan moet...','Ik zou er rustig mee praten en proberen uit te leggen dat je dit niet prettig vindt'. Dit advies hoeft niet uit ervaring te komen, maar kan tijdens een opleiding Ontwikkelingspsychologie zijn opgedaan of in een willekeurig kinder- of psychologie blad. Toch is het niet minder goed advies.

Beide adviezen geven niets blijk van verdoezeling (zoals je in je aanvulling noemt). Ook bij het adviseren van een financiering en/of tafeltje op een terras is het een niet inherent aan het ander. Een 'adviseur' in een formele zin, zal weliswaar proberen om naast van lering, ook van ervaring en informatie van andere te gebruiken. Dit zorgt voor betere betrouwbaarheid en nuancering in advies (ik heb het filmpje niet gekeken, dus ik weet niet wat je verder wilt weten).

Ik denk dat het moeilijker is om iets te adviseren (en in diepte uit te leggen waarom) als je iets niet zelf hebt meegemaakt. Het is echter niet onmogelijk en wordt veel gedaan. Ik doe dit zelf ook vaak, vooral bij triviale dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is inderdaad een beetje te breed. Je kunt je zonder ervaring heel ver verdiepen in een vakgebied en op basis van al die kennis zeer gedegen advies geven.
Uit je vraag proef ik echter dat je op minder commercieel vlak bedoeld, en dan met name advies in de zin van hulpverlening. Ook dat kun je natuurlijk uit boekjes leren, maar ik denk dat je een ervaringsdeskundige bedoelt.

Echter, met één of zelfs vier of vijf slechte ervaringen ben je nog geen ervaringsdeskundige. Je eigen ervaring kan een aanleiding of een insteek zijn, maar pas als je behoorlijk goed op de hoogte bent van de verhalen van mensen met dezelfde slechte ervaring , de aanloop, het verloop EN de uiteindelijke verwerking, en vooral, het belangrijkste, je eigen ervaring volledig hebt verwerkt, ben je in staat als ervaringsdeskundige anderen advies te geven.Daar is geen opleiding voor ofzo, het is vooral een heel etische kwestie.

Ik heb zelf een poosje meegelopen met de Vereniging Ouders van Couveusekinderen nadat ik zelf twee prematuurtjes had gehad, maar mijn ervaringen vielen ´in het niet´ bij de verhalen die ik daar heb gehoord. Pas na een jaar of wat had ik zoveel gezien en gehoord dat ik echt iets nuttigs kon zeggen tegen iemand die ´vers´ binnenkomt.
Helaas waren er ook heel wat ´ervaringsdeskundigen´ die bij wijze van spreken zelf nog niet eens aan de verwerking begónnen waren, nog heel veel troost en bevestiging zochten, en bij elk gelijkend of erger verhaal helemaal van slag raakten - zelf. Lief bedoeld, maar dat werkt natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een advies is een raadgeving. Wat zou de adviseur doen in jouw geval?

Een *goed* advies is een raadgeving, gebaseerd op alle theoretische kennis en praktische ervaring die een adviseur maar heeft.

Een *nuttig* advies is een advies dat, indien opgevolgd, het gewenste effect heeft.