Hoe wordt iemand een HSP?

Mijn vriendin en ik zijn beiden redelijk gevoelig, volgens de gangbare testen net geen hsp (Hoog Sensitieve Persoonlijkheid) maar wel die kant op. Ons zoontje lijkt dat ook een beetje te krijgen. Is dat erfelijk of komt het door de opvoeding die wij geven of pikt hij dat gewoonweg van ons op?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag! Wil ik ook wel eens weten, mijn zoontje en ik hebben het ook.

Het beste antwoord

persoonlijk denk ik dat je niet te veel waarde moet hechten aan dergelijke testjes, HSP is tenslotte ook maar een term bedacht door mensen om een bepaalde gevoeligheid in te kunnen kaderen.

Daarnaast denk ik dat alle mensen graag bijzonder willen zijn, niemand wil standaard zijn of minder mooi en bijzonder dan een ander. HSP wordt beschouwd als een waardevolle mooie gave wat misschien 10 of 5% van de bevolking heeft, hiermee zet je jezelf naar mijn inziens op een eilandje.

Overgevoeligheid bestaat, mensen met schizofrenie en met het syndroom van down hebben vaak ook HSP maar vreemd genoeg worden deze groepen nooit genoemd als het over HSP gaat. het lijkt er op dat mensen vooral al het mooie en bijzondere van HSP naar voren willen brengen.

Ik denk dat elk mens op zijn eigen manier een gevoelige kant heeft en dat je gevoeliger kan worden en dat je harder kan worden in het leven, dat je je voor gevoelens af kan sluiten en jezelf kan openen.

Genetsiche aanleg kan tevens een rol spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het gaat meestal niet om de opvoeding (dat is bewust gedrag), het meeste gedrag wordt door kinderen (onbewust) gekopieerd.
Volgens de methode: "Ik begrijp niet dat die jongen zo vloekt, ik zeg GVD altijd tegen hem dat dat niet mag!"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf denk ik dat dit aangeboren wordt, en daarnaast worden er ook meer nieuwetijdskinden geboren. Zeker als de ouders dit ook al een beetje zijn.

Zo te lezen hebben jullie ook nog wat moeite met de gevoeligheid die jullie hebben. Misschien wordt het tijd om hier eens aan te werken, zodat jullie, jullie zoontje ook op een betere wijze kan ondersteunen. Nu denk ik dat jullie heel veel herkennen in jullie zoontje wat jullie zelf nog pijn doet. Dat jullie als het ware jullie eigen pijnlijke ervaringen opnieuw herbeleven.

Het is niet voor niets dat jullie zoontje ook heel gevoelig is. Het is voor jullie ook een teken en een mogelijkheid om jezelf te helpen en daarmee ook je zoontje. Vergeet alle labeltjes zoals HSP en put uit je eigen ervaringen. Leer zelf hoe je het beste mee om kan gaan, en die op GoeieVraag zijn er al diverse vragen over dit onderwerp gesteld, onder andere door mijzelf.
Het is niet voor niets dat jullie zoontje in jullie gezin is, hij kan van jullie leren, maar het meest belangrijk is dat jullie ook van hem kunnen leren!

Doe het anders als jullie eigen ouders, dit is een hele andere tijd: jullie tijd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke DE realiteit?????????????????????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een kennis welke een geboorte oog afwijking heeft. Hij heeft geen spieren welke zijn oogleden kan openhouden. Door een operatie kan hij nu via zijn wenkbrauwen zijn ogen opendoen. Je kunt je voorstellen dat dit er vreemd uitziet. En als kind is hij ook flink gepest door de andere kindjes. Nu heeft hij onlangs zelf een kind gekregen. Maar ook die heeft diezelfde afwijking. Kan jij je voorstellen hoe moeilijk hij het hiermee heeft, dat als hij naar zijn kind kijkt, hij zich ook gaat voorstellen dat zijn kind ook gepest gaat worden als zij naar school moet. Net zoals hij zelf gepest is geweest.
Zijn herinneringen doen hem nog steeds heel veel pijn. En nu moet hij dat opnieuw beleven doordat zijn kind is geboren met dezelfde afwijking. PS: zijn ouders hadden niet de afwijking, hij is de eerste met deze 'kennelijk' erfelijke afwijking. Dit voorbeeld is natuurlijk wat meer extreem, maar niet zo extreem dat het ook niet op andere vlakken kan voorkomen. Zo ook met HSP en de moeilijkheden die je als kind meemaakt.
HSP is een erfelijke eigenschap. Dat is wetenschappelijk aangetoond. Het komt voor bij planten, dieren en mensen. Aangetoond is dat de zenuwstelssels van sommige mensen meer capaciteit hebben dan van minder gevoelige mensen. Dat betekent dat van de binnengekomen prikkels meer doorkomt bij de hersens. Een HSP'er kan dingen sneller voorvoelen maar is ook sneller overprikkeld.
In de manier waarop jij met hoogvoelendheid omgaat kun je een voorbeeld geven aan je kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beide factoren spelen een rol: Zowel genetische aanleg, als opvoeding/omgeving. Het alom bekende "nature-nurture"-debat... (Ga alleen al eens op deze termen "Google-en")
Persoonlijk ben ik ervan overtuigd, dat beide factoren een rol spelen, in de zin van:
1. Je wordt met een bepaalde aanleg geboren
2. Of er iets met die aanleg gebeurt, wordt mede bepaald door de omgeving/opvoeding, en (ook) door de keuzes die je zelf maakt.

Om dat laatste te verduidelijken: Je kunt een enorm talent hebben om viool te spelen, maar als je er geen tijd in stopt om les te nemen en je te ontwikkelen, dan zal je nooit een "groot" vioolspeler worden.

(Overigens gaat de vergelijking niet helemaal op, een talent als "vioolspelen" kan je naast je neer leggen, maar een hsp-er heeft altijd de consequenties én de mogelijkheden van het hooggevoelig zijn).

Voor de vraag hoe je er mee om kunt gaan, kan het boek van Elaine Aron helpen:

"Hoogsensitieve personen: Hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt"
13 jaar geleden
ik ben zelf ook hsp,je word zo geboren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je wordt ermee geboren... Maar dan komt het grootste probleem: je moet er zelf ook achter komen!! HET grootste probleem dat ik hierbij tegenkom is dat er veel kenmerken overeenkomen met autisme en je als HSP wel eens foutief geclassificeerd kunt worden.
Ik denk ook dat het heel erg moeilijk is om je maar voor te doen als HSP, dan wel om het tijdens je leven 'te ontwikkelen' als je het niet bent. Net zomin als je blauwe ogen kunt ontwikkelen als je bruine hebt... Belangrijk is te weten dat je het bent en hoe je daarom in elkaar zit en jezelf niet in een harnas gaat zitten te forceren om 'net als de anderen' te zijn...
Ik voeg hier nog een link toe waarop je nog wat info vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel dat je ermee geboren wordt, jullie als ouders zijn zich ervan bewust dat je zoontje deze eigenschap ook heeft, maar weten niet precies hoe ermee om te gaan.

Ik zou zeggen vraag advies bij een deskundige.

Succes