In welk land is op dit moment de levensverwachting het laagst?

Het gaat om het jaar 2014. Het is een land in Afrika, maar op internet zei iedere site net weer een ander land. Wie kan me hiermee helpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Dat komt doordat de verschillende methodes die gehanteerd worden verschillende uitkomsten leveren . Ook kan de periode waarover je berekent sterke verschillen laten zien, en is er een groot verschil tussen de gemiddelde levensverwachting van alle mensen die NU leven en , bijvoorbeeld, alle mensen die DIT JAAR geboren worden.

De meest recente cijfers die ik gevonden heb, waarvan niet helemaal duidelijk is welke methode is gehanteerd, geven helemaal onderaan de lijst Tsjaad (49). Nederland zit met 81 bovenin de (gedeelde) top 4, Monaco staat bovenaan met 90 , en in Europa komen de Ukrainers er het slechtst af met 69.

Het zijn natuurlijk verwachtingen , waarbij de politieke omstandigheden, levensstandaard, relatieve rijkdom, gezondheidszorg, kindersterfte, voeding, klimaat, oorlogsdreiging etc allemaal ' ingeschat' moeten worden over een lange, soms zeer lange periode. Daarom worden ze ook zo vaak aangepast. En het blijven altijd statistische gemiddelden, die niets zeggen over individuen. Let wel ; als er eentje 100 wordt en er sterft 1 baby, zit je al op een gemiddelde van 50.

Dat levensverwachtingscijfer zegt dus uiteindelijk ook niet zo heel veel over de concrete levensverwachting (al doet de naam anders vermoeden) maar vooral over de 'gezondheid' van een land.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, dit antwoord legt goed en duidelijk uit hoe het wordt onderzocht. Maar de reacties die ik verder krijg, zijn allemaal verschillend. Dat ligt waarschijnlijk aan het feit, zoals u zei, dat het op verschillende manieren berekend wordt Ik laat de vraag nog even open.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt. Het is helemaal waar wat je zegt over de verschillende methodes.

Andere antwoorden (2)

Volgens het World Factbook van de CIA (Central Intelligence Agency) heeft het Afrikaanse land Tsjaad momenteel de laagste (voor 2014 geschatte) levensverwachting bij de geboorte: 49,44 jaar.

Zie de lijst op https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2102rank.html, waar Tsjaad op nummer 223, de laatste plaats, staat.
9 jaar geleden
Volgens Leerwiki.nl zou de levensverwachting het laagst zijn in Swaziland: 31,88 jaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Dat zijn gegevens uit 2011, ook van het CIA World Factbook overigens, net als die uit mijn antwoord. Ik heb echter gegevens uit 2014 vermeld. Swaziland staat in de lijst van 2014 op plaats 219, dat is vier plaatsen van het einde van de lijst. De lijst is opgesteld op basis van de hoogste levensverwachting per land. Op een lijst van landen met de laagste levensverwachting zou Swaziland dus op de vijfde plaats staan. De levensverwachting in Swaziland is nu, in 2014, 50,54 jaar (geschat).