Wat is het doel van het dragen van een das tegenwoordig?

Van de meeste kledingstukken begrijp ik het nut enigszins, maar dat van de das is me vooralsnog onduidelijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Gewoon een halssieraad voor de mannen.

Toegevoegd na 2 minuten:
In veel landen wordt de stropdas als een essentieel onderdeel van zakelijke of formele kleding beschouwd.
Het kan een man waardigheid verlenen en hem er netjes doen uitzien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Veel mannen in het zakenleven dragen een stropdas. Dit straalt macht en zelfvertrouwen uit.

Voor de geschiedenis van de stropdas gaan we zo’n 2000 jaar terug in de tijd. De Chinese en Romeinse legers droegen een das als statussymbool. De belangrijkste man had de grootste strik.

Behalve statussymbool was de stropdas ook erg praktisch: lekker warm en handig om snot, zweet en bloed mee af te vegen.
Een sjieke naam voor de stropdas is Cravatte; een Kroatisch woord. In de zeventiende eeuw, tijdens de Dertigjarige Oorlog, droegen de Kroaten de das als amulet, gelukbrenger. De Duitse en Franse legers namen dit over en noemden het, evenals de Kroaten, een cravatte. Na de oorlog is de stropdas ook buiten het leger populair en werd het een halssieraad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mocht je toevallig ook een antwoord hebben op mijn vraag mag je het me altijd laten weten hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het nut van een das vroeger was het praktische gedeelte zoals boven beschreven staat. Een stropdas heeft nu geen nut meer en straat macht en zelfvertrouwen uit en wordt nu nog gedragen als halssieraad. Dat is je vraag toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Humor, om je snot mee af te vegen, en dat zien we nu als een statussymbool.
Er netjes en verzorgd uitzien. Als je een pak met een overhemd draagt, maar in plaats van een das staan de bovenste knoopjes van het overhemd open, dan vind ik dat persoonlijk geen gezicht. Doe er dan een shirt onder. Bij een overhemd met een jasje hoort gewoon een stropdas.
En een ander doel van een das is het warm houden van je hals, nek en kin. Dat is dan de (gebreide) das die je in de winter omdoet als het buiten koud is.
12 jaar geleden
Tja ,bij een pak ,tenue de ville ,jacket ,smoking . Het maakt het geheel af staat mooi !,vind ik .Het is ook in sommige beroeps groepen nog steeds een must ! Soms ook wat overdress t zeker het strikje maar toch ook wel leuk eigenwijs het alternatief een sjaaltje ,een colletje ,heel jaren 60. Ja geen praktisch nut ,alleen versiering ,en ja men vind (vond )dat een open boord niet kan voor een man .met dat laatste ben ik het zelf niet altijd eens . Wat al geschreven ,de stropdas is van Kroatische oorsprong . Ps ga nooit vechten met een stropdas om ,dat doet je de das om :) het ideale hand vat vj tegenstander:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oja er schijnt !!nog een nut !is mij vaak verteld !het geeft de vrouw de mogelijkheid ,met haar blik vh gezicht Vd man nr beneden aftedwalen !tja !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHA! Die is echt geniaal.