hoe deden mensen vroeger hun eten bewaren voordat we electriciteit hadden?

Tegenwoordig hebben wij koelkasten, vriezers en allerlei methoden om ons eten te bewaren. Wat ik mij afvraag is hoe mensen hun eten bewaarden toen electriciteit nog niet bestond.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Voor allerlei voedselsoorten bestaan diverse mogelijkheden om ze tegen bederf te beschermen.
Voedselsoorten waar geen mogelijkheid voor bestond werden alleen vers gegeten als het beschikbaar was.
Ouderwetse manieren om voedsel houdbaar te maken zijn o.a.:
Koken (bv. melk)
Inleggen in zout of zuur (zuurkool, pekelvlees)
Wecken (koken en luchtdicht afsluiten in glazen potten)
Suikeren (jam maken)
Drogen (vruchten)
Gecontroleerd laten "bederven" (wijn en bier)
Stremmen (kaas)
Roken (vis, worst)
etc. etc. veel manieren worden nog steeds gebruikt ondanks het feit dat we nu koelkasten hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drogen werd ook veel gedaan met vlees, bv worsten (we kennen nu nog de droge worst!), spek, ham werden zo hoog mogelijk aan het plafond (of op zolder) opgehangen.

Andere antwoorden (11)

In de kelder, en in weckpotten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger maakten mensen hun eten in. Dat houd in pekelen (inmaken in zout), in het zuur doen (zoals augurken ed.), drogen (bv. gedroogde vruchten) of roken (bv. worst of ham).
Producten die koel moesten blijven gingen in een kelder. Die zit onder de grond dus is meestal lekker koel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nog veel eerder werd het eten gedroogd in de zon of ingemaakt in zout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooraleer de koelkast een standaard in onze keuken was, kon men zijn producten enkel bewaren door bijvoorbeeld te pekelen, in te blikken, te steriliseren of te roken.

Een koelkast wordt ook wel ijskast genoemd. De eerste ijskast werkte ook echt met ijs. Je kocht een klomp ijs van zo'n 30 bij 30 bij 30 cm. Die ging in een kast met hooi eromheen om het goed te isoleren. De spullen die koud moesten blijven gingen erop. Dat bleef ongeveer een week goed. Tegenwoordig hebben we een koelkast die echt actief dingen afkoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roken / Drogen / Pekelen (in zout) zijn de meest primitieve conserveermethodes / In weckpotten. kwam wat later. Of simpelweg het vee pas slachten als het nodig was. En zelf groenten of fruit kweken en het pas uit de grond halen op moment van nodig.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sla, aardbeien enz pas oogsten als je het in de winter nodig hebt is niet echt handig ;-)
Ook waren er grote gemeenschappelijke goed geisoleerde koelhuizen waar iedereen z'n eigen vak had .Men haalde dan in de winter zeer grote hoeveelheden ijs dat vele maanden voor koeling zorgde .Er zijn nog wel enkele zulke gebouwen in nl.

Toegevoegd na 4 uur:
Welgestelde mensen hadden natuurlijk hun eigen koelhuis.Chinezen gebruikten al ijs als conserveringsmiddel voor onze jaartelling en de romeinen conserveerden zo groente en fruit.Ik snap niet dat ik een duim omlaag gehad heb voor dit antwoord.Plaats dan ook een reactie aub
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een plus hoor! De chinezen aten zelfs al roomijs voor onze jaartelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen min van mij, maar van zo'n koelhuis heb ik nog nooit gehoord. En ik ben al best wel oud, en weet erg veel van geschiedenis, o.a. van mijn grootouders en m'n overgrootouders...
Het roken van vis en vlees is al eeuwen oud. Vroeger deden ze dat ook om eten langer te kunnen bewaren.
Pekelen werd ook gedaan, dan maak je het heel erg zout. Je legt bijvoorbeeld vis in water met veel zout. Zo blijft het langer goed.
In de jaren 1950 toen ik klein was, moest er heel vaak (bijna elke dag) naar de winkel gegaan worden voor verse groenten, melk en vers vlees, want zonder koelkast kon dat niet bewaard worden. Soms werd eten ook gekookt of gebakken om het langer te kunnen bewaren. Veel voedsel lag in de kelder omdat het daar koeler was. Bij mensen die geen kelder hadden werd het eten gewoon in de kast bewaard. Zij moesten nog sneller naar de winkel, zeker in de zomer. Ik herinner me ook dat flessen drinken in de zomer vaak in koud water werden gelegd zodat het drinken een beetje frisser was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij woonden in de jaren '60 en '70 in een flat, en in de herfst werden er altijd kisten met allerlei soorten kool, appels, peren in de "badkamer" gezet. Daar konden we dan de hele winter van eten. Daar was het wat koeler (geen verwarming, er was alleen een kachel in de woonkamer) maar het kon er ook niet vriezen. En geen ramen, dus geen zon. Badkamer staat tussen haakjes, omdat er geen bad of douche in was, alleen een lavet. Nieuwe vraag: wat is een lavet? lol
Vroeger werd eten geweckt en ingemaakt. Als je zelf ook wilt wecken en inmaken dan lees je hier hoe dat in zijn werk gaat : http://www.huishoudplaza.nl/Recepten/art/2070/wecken-en-inmaken-van-groenten-en-fruit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men moest zorgen dat er voldoende voedsel was om de winter door te komen. Voedsel dat bewaard moest worden werd gedroogd, gezouten of gerookt, of combinaties hiervan. Ook werd het ingelegd in azijn of in honing, maar dit laatste was erg kostbaar net als de nog vrij recente methode van het konfijten. Aan het einde van de winter was er nog maar weinig. Het is niet toevallig dat dat precies de periode van “de grote vasten” (tussen carnaval en Pasen) was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan zoveel manieren bedenken als je wilt.

1: vis en vlees bewaar je in zout
2: drinken koel in een bak koud water of in de rivier hangen in flessn of potten
3: diep gat graven en dat is ook een soort van koelkast/koeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet. Tenminste, niet vers.
Ze droogden, rookten of kruiden hun eten zo dat het zo lang mogelijk eetbaar bleef.