Wat maakt de mens hedendaags primitief?

Als je dit bijvoorbeeld vanaf nu bekijkt, of vanaf de toekomst naar nu.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (16)

het primitieven is dat als het stroom uit zou vallen voor bv een week, we helemaal reddeloos zouden zijn, alles zou in het honderd lopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de overmatige "geldingsdrang" van de één t.o.v. de ander.

Toegevoegd na 13 minuten:
en dat resulteert dan weer in strijd en geweld,de vicieuze cirkel waar de mensheid al sinds z'n ontstaan in zit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat we allemaal denken aan seks maakt ons primitief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Efkes een paar belangrijke thema's uit de hedendaagse science fiction:

De hang aan aardse bezittingen
Het gebrek aan bewegingsvrijheid buiten de invloedssfeer van de zwaartekracht
De eenvormigheid van onze lichamen
De kwetsbaarheid van onze lichamen
De beperkte kennis van de samenhang van het ecosysteem en de mogelijkheden om daar in te sturen

Ik verzin er straks vast nog wel een paar.

Toegevoegd na 20 uur:
Onze gebrekkige communicatie d.m.v. gesproken of geschreven taal (het grootste deel is nonverbaal en wordt vaak niet goed opgevat)
Ons onvermogen om onszelf in te leven in de ander (mens of dier)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat we nog steeds achter elkaar aanlopen soms, als kudde dieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deze vond ik wel grappig.. antwoord met potentie ;) +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
flauwekul, ik compenseer de plus. Kuddegedrag zit ins ons systeem, net zoals schapen in kuddes leven of als mollen die solitair door het leven gaan. Dat heeft niets met hedendaags primitief te maken.
Dat we nog steeds oorlog voeren, terwijl het nergens voor nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
we hebben hersens, maar laten ons vaak leiden door emoties.
emoties zijn een primitief iets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat het meeste geld nog altijd op een grote hoop terecht komt.
Waardoor de helft van onze wereldbevolking nog honger lijdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Combinatie van primitiviteit en indirecte discriminatie...
(en toch zijn wij er afhankelijk van)
+1
Overleven is een primitief gevoel, dus eten en drinken, en voortplanten zijn primitieve zaken. Adrenaline die vrijkomt bij angst of gevaar is een primitieve reactie. Alle zintuigen die bij een zwangerschap versterkt worden is een primitieve reactie. Recht van de sterkste, vanuit Darwinistisch perspectief, is primitief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou mijn antwoord geweest kunnen zijn :D +1
Hebzucht en angst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wij nog steeds discrimineren, zonder dat de betrokken personen jou kwaad doen.
Wie niet discrimineert werpe de eerste steen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat we nog steeds de ontploffingsmotoren gebruiken. Dat is echt immens primitief!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze sociale omgangsvormen worden uitgehold, dat is zeker gewijzigd. Maar wat is beter, je moeder in het verzorgingshuis of liefdevolle verzorging vanuit het huis van een van haar eigen kinderen. Zo maar een voorbeeld vanuit onze moderne verzorgingsstaat. Ik weet dat het niet meer past in onze maatschappij om je moeder in huis te nemen, dat geeft een behoorlijke druk, maar gezien vanuit het perspectief van de hulpbehoeftige moeder is het leven er wel een stuk primitiever op geworden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het individualisme hedendaags maakt ons primitiever ten opzichte van vroeger. Vroeger was je afhankelijker van anderen. De mensen waren socialer. Er was veel armoede, geen sociale voorzieningen dus men was aangewezen in tijde van bijv. ziekte of werkeloosheid op de steun van anderen die iets konden missen. Je liet een medemens gewoon niet creperen als hij/zij in je buurt woonde. De mensen hadden toen meer empathie en het was je met de paplepel ingegoten vanuit je opvoeding dat je moest helpen wanneer iemand je hulp nodig had.
Tegenwoordig is het vaak omgedraaid lijkt het wel. De kinderen worden meer opgevoed met het idee dat ze in de eerste plaats aan zichzelf moeten denken. Zij moeten voor zichzelf opkomen, zij moeten zorgen dat ze de beste zijn, de slimste, want de ouders zijn er zelf van overtuigd dat zij dat ook zijn. Zo sluipt het egoïsme erin, waardoor je je het lot van een ander automatisch minder interesseert. Jij bent belangrijk en jij doet ertoe. Dat maakt ons minder sociaal voelend. Het voorbeeld geeft de VVD die nu de eerste rechtse partij is in onze regering is. De eerste stap naar minder sociaal beleid is hiermee al indirect gezet.
13 jaar geleden
De mens wordt door de natuur onder de voet gelopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klakkeloos volgen van overheid en media en vastroesten in alle voorgeschotelde "waarheden" die ooit verteld zijn.

Een "onschuldig" vermaak als TV bijvoorbeeld, maakt de mens vaak lui en sluit de mens vaak af van het vrije denken en ondernemen. De (ouderwetse) media - zoals de kranten en nieuws op TV hebben grote invloed het "vrije" denken van de mens, door zaken eenzijdig te belichten. De meeste mensen stellen nou eenmaal g(kritische) vragen en journalisten lijken vaak ook alleen maar brave vragen te stellen.

Ook de ontspanning op de televisie en op het internet maken de mens primitief, omdat ze meer met andere bezig lijken te zijn dan met hun eigen leven. Elke vorm van soap scoort dan ook erg goed, van Popstar tot Oh Oh Cherso, van GTST tot Hyves: vergeet je eigen leven, richt je op die van een ander en beperk je eigen vooruitgang!

Ook het (onder)bewust selectief informatie geven over een volk, een oorlog of een (nep)dreiging houdt de mens dom. Je jezelf dan ook maar beter afvragen als je weer hoort dat er een AANSLAG VERIJDELD IS, waarom er zo weinig over verteld wordt en waar het ultieme bewijs is voor het feit dat Osama Bin Laden achter de gebeurtenissen van "911" zit en waarom we in Irak en Afghanistan zijn. Gewoon het groter plaatje zien dus en niet alleen denken dat het met terrorisme te maken heeft. Zoveel bombarie over de waxinelichthouder gooier, geen woord over de hare majesteit en haar praatje pot met de "Bilderburgers", oftewel een bijeenkomst van de titanen van de politieke en zakelijke wereld?

De meeste mensen kunnen niet "vrij" denken, ze nemen (on)bewust klakkeloos aan dat iets de waarheid is. Dit maakt de mens niet alleen primitief maar ook een kuddedier.