Dat kun je op 2 manieren uitleggen:

- omdat vrouwen (vooral in het verleden) achtergesteld zijn, en dus gewoon de kans niet krijgen om zich te ontwikkelen tot schaakkampioen. Er zijn onder de Nobelprijswinnaars ook maar weinig vrouwen.

- de hersenen van een vrouw werken iets anders dan die van mannen. D.w.z. een vrouw mist dat stukje "gekte" om door te dringen tot de wereldtop.

Ik denk dat er in beide mogelijkheden een kern van waarheid zit. Op zich lijkt het mij goed mogelijk dat er in de nabije toekomst veel meer vrouwen tot de schaaktop gaan horen.

Terzijde: volgens mij hoeft niemand jaloers te zijn op een wereldkampioen schaken, want het kan niet anders dan dat zo iemand belangrijke andere vaardigheden mist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Susan Polgar is de eerste vrouwelijke schaakkampioen ooit. Susan groeide op met een vader (psycholoog) die gespecialiseerd was in het ontwikkelen van expertise in het brein. Susan's vader geloofde heilig dat training het belangrijkste was bij het ontwikkelen van bepaalde vaardigheden, en besloot daarom zijn dochter zelf thuis op te leiden. Deel van die opleiding was schaken. Schaken was in die tijd (jaren '70) echter een mannensport; men dacht in die tijd dat vrouwen nooit goede schakers zouden kunnen worden aangezien het ruimtelijk denken bij vrouwen vaak minder goed (lees: anders) ontwikkeld is. Als klein meisje versloeg Susan door de juiste training al geregeld oudere mannen van de lokale schaakclub, later werd zij wereldkampioen schaken. Op dit moment is Susan zo goed in het spel dat ze het kan spelen met haar ogen dicht of over de telefoon (door het schaakboord te visualiseren) en nog steeds kan winnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zij haalde haar successen in het vrouwenschaak. Haar Elo rating was 2577, de beste vrouw anno nu (Judit Polgar) doet 2686, die van Garry Kasparov was 2851. Beste bij de mannen anno nu (Magnus Carlsen) doet 2814.
ik ben als vrouw (helaas) een uitstekende onderbouwing van je vraag, ik begrijp niet waarom iemand uren per dag achter een schaakbord kan doorbrengen.

Volgens mij zit daar (wel generalistisch) gelijk een soort verklaring in, directeuren van multinationals zijn ook vrijwel allemaal mannen.

Vrouwen zijn minder gedreven in zaken waarbij je verschrikkelijk moet focussen op één ding. Ze laten zich makkelijker dan mannen verleiden om zich heen te kijken of er ook nog andere belangrijke zaken zijn die hun aandacht nodig hebben. Vooral in je jeugd zijn die er plenty dus veel meisjes zullen de tactiek nooit tot in de uiterste finesse leren, heb kan ze niet genoeg boeien daarvoor
amigo
13 jaar geleden
Een rare vraag, want er zijn ook vrouwelijke wereldkampioenes schaken.
Het wereldkampioenschap schaken voor vrouwen wordt georganiseerd door de FIDE.
In tegenstelling tot de meeste sporten is bij schaken de deelname van vrouwen niet beperkt tot aparte wedstrijden voor vrouwen. Er zijn dan ook vrouwen die niet meedoen aan kampioenschappen voor vrouwen. Met name de sterkste vrouwelijke schaker ooit, Judit Polgár, heeft zich nooit gemengd in de strijd om het wereldkampioenschap voor vrouwen.

De wereldkampioenes
Vera Menchik, 1927–1944, Engeland
Ljoedmila Roedenko, 1950–1953, Sovjet-Unie
Jelizaveta Bykova, 1953–1956, Sovjet-Unie
Olga Roebtsova, 1956–1958, Sovjet-Unie
Jelizaveta Bykova, 1958–1962, Sovjet-Unie
Nona Gaprindasjvili, 1962–1978, Georgië
Maia Tsjiboerdanidze, 1978–1991, Georgië
Xie Jun, 1991–1996, China
Susan Polgar, 1996–1999, Hongarije
Xie Jun, 1999–2001, China
Zhu Chen, 2001–2004, China
Antoaneta Stefanova, 2004–2006, Bulgarije
Xu Yuhua, 2006–heden, China
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsja, als alleen vrouwen meedoen wordt de kampioen natuurlijk een vrouw. Maar dit is toch een denksport en geen fysieke sport waar het natuurlijke verschil in spierkracht een geslachtindeling vereist?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is allemaal prima wat je zegt, maar het het enige juiste antwoord op je vraag en dat verdient geen minnetje, vind je ook niet?
Omdat mannen meer hersens hebben.
(niet beledigend bedoeld, het is wetenschappelijk aangetoond dat de mannelijke hersens zwaarder wegen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewicht van de hersenen 'is not the issue here' Marius'. Zoals jij het zegt zou een olifant of walvis veel slimmer zijn dan wij want die hebben veel grotere hersenen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha.. Je hebt wel een heel goed punt inderdaad! Maar aan de andere kant, je kunt walvishersens natuurlijk niet vergelijken met menselijke hersens.
Of zie je vrouwen echt als een heel andere soort als mannen?
Schaken heeft alles te maken met ruimtelijk inzicht. Dat gemiddelde man van geboorte een beter ruimtelijk inzicht heeft dan vrouwen is wetenschappelijk aangetoont. Volgens onderzoekers heeft dit verschil in ruimtelijk inzicht te maken met hormonen (testeron) en andere opvoeding dan vrouwen. Vrouwen op hun beurt hebben een beter visueel geheugen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat ik het maar niet zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mannen hadden (en hebben) meer tijd om zich met onproductieve zaken bezig te houden.
Vrouwen moesten wassen, stofzuigen, afwassen, kinderen verzorgen, eten koken, de sociale contacten onderhouden etc etc. terwijl meneer rustig achter zijn schaakbordje zat.