wat is de meerwaarde en voordeel van opvoeden van kleine kinderen in een groep bijv op een kdv, ten opzichte van de gezinssituatie en schoolsituatie?

ouders brengen steeds vaker kinderen naar de kinderopvang ipv thuis te blijven of de buurvrouw of oma op te laten passen. wat heeft opvoeding op een kinderdagverblijf voor meerwaarde op de opvoeding van de ouders.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (6)

Zowel een kdv als een oppas of oma heeft voordelen. Een kinderdagverblijf geeft het kind de mogelijkheid met andere kinderen te spelen, om te gaan met anderen. Bij een oppas, wie dat dan ook is, zal een kind meer aandacht krijgen, maar zal het kind vaak alleen zijn.
Als je een buurvrouw of oma vraagt, is dat aan de ene kant erg vertrouwd, wat fijn is, aan de andere kant is het dan soms moeilijk om je wensen duidelijk kenbaar te maken. Het is lastig om tegen je moeder of schoonmoeder te zeggen dat je wilt dat ze dingen anders aanpakt.
En ja, oppas, kdv of thuis, dat is een kwestie van wel willen of moeten werken of niet.
Alles heeft voordelen, maar ook nadelen, en ouders zullen zelf moeten beslissen wat zij belangrijk vinden voor hun kind en voor zichzelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die op jonge leeftijd veel in contact komen met andere kinderen, zich sneller sociaal ontwikkelen. Ook op latere leeftijd zullen ze minder moeite hebben met het aanleggen van nieuwe sociale contacten. Als het kind veel broertjes en zusjes heeft kan dat ook tot deze snelle ontwikkeling leiden. Als het enigs kind i is het dus verstandig om hem/haar enkele dagen in de week naar een kdv te brengen. (onderzoek beschreven in ontwikkelingspsychologie boek van Feldman)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of dit het beste antwoord is... weet ik niet, maar het is tenminste de reden waarom wij een hele bewuste keuze voor een KDV ooit hebben gemaakt.

Zowel mijn vrouw en ik zijn van buitenlandse afkomst, en is Nederlands niet ons moedertaal. Wij hebben altijd onze moedertaal thuis gesproken, maar wij wilden echter ons kind goed Nederlands laten leren, en niet ons (toen) gebrekkig Nederlands.
Vandaar dat wij een KDV gezocht en uiteindelijk gevonden hebben met een beleid, normen, pedagogisch klimaat, enz. die bij onze eigen normen en waarden paste, en waar wij met een gerust hart ons kind konden achterlaten.
Toen hadden wij nog geen echte vrienden (althans geen vrienden bij wie je een kind achterlaat), en de kennissen die wij hadden waren van ons werk... en ja, die werkten dus ook!
Familie hebben wij niet in Nederland, dus dan was het voor ons eigenlijk een snel gemaakte keuze, waarvan 10 jaar later totaal geen spijt hebben. Nu kan ons kind beide talen perfect spreken, en heeft zij in die tijd veel meer geleerd van ervaren, professionele begeleiders en andere kinderen dan wat zij thuis of bij een vriend of familielid had kunnen leren.

Maar goed, dat was ONZE situatie.
In het algemeen ben ik een grote voorstaander van het grootbrengen van kinderen met zoveel mogelijk andere kinderen om zich heen. Simpelweg omdat dit bij onze soort hoort.
De mens is een sociaal dier, en een kind moet vanaf het eerste moment leren socialiseren, zowel met andere kinderen als met volwassenen anders dan hun ouders. Dat bevordert zijn ontwikkeling in heel veel aspecten, en dat is ook wetenschappelijk aangetoond. Kijk b.v. naar de studie van het NICHD dat in 1991 is begonnen en nog steeds loopt (eerste link, en vervolgens 2e link naar de studie zelf)

Het risico van ziektes is ook een argument vóór het KDV. In het begin wordt een heel klein kind wellicht vaker ziek op een KDV, maar vanaf z'n 4e, als het kind echt belangrijke dingen moet leren, worden "KDV-kinderen" minder vaak ziek, omdat hun immuniteit beter ontwikkeld is, en missen ze dus minder lessen. Dat is ook met wetenschappelijke studies aangetoond.

Of iedereen zo'n bewuste keuze maakt? Nee, natuurlijk niet, maar veel mensen (zoals ik destijds) kunnen simpelweg om 1001 reden niet rekenen op vrienden, familie of wie anders dan ook die op hun kind past. En je baan (deels) opzeggen is ook geen makkelijke keuze. Dat weegt ook zwaar bij het nemen van zo'n beslissing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onderzoeken, die ik op dit gebied heb gelezen, spreken elkaar tegen. En dat vind ik ook logisch, omdat het enorm persoonsgebonden is: het ene kind is het andere niet. Betreft het bijvoorbeeld een meer extravert kind, gericht op de buitenwereld, dan kan een opvoeding in een groep heel goed gaan. Een meer gevoelig introvert kind kan meer rust, veiligheid en zekerheid nodig hebben en gebaat zijn bij een opvoeding van de ouders.
Of als de gezinssituatie niet stabiel is, dan is er veel voor te zeggen om het kind naar een kdv te doen.
Vele onderzoeken geven aan, dat het vooral voor de sociale ontwikkeling van een klein kind goed is om vele contacten te hebben, maar andere spreken dat juist weer tegen.
Deze wijzen uit, dat een kind de eerste ongeveer 3 jaar van zijn leven behoefte heeft aan dezelfde opvoeders/ verzorgers, en dat een stabiele gezinssituatie voor de ontwikkeling heel belangijk is, met name het contact met de moeder.
Zelf heb ik zeer bewust gekozen voor het laatste, in combinatie met veel contact met andere kinderen, mede omdat ik 1 kind heb. Vanaf 3 jaar ging hij 2 dagdelen naar de peuterspeelzaal.
Geen seconde spijt van gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Wendy Uiteraard heb je allerlei onderzoeken die elkaar tegenspreken, zeker met zo'n onderwerp. In de sociale wetenschap zijn er maar heel erg weinige onbetwiste conclusies!
Maar de meeste studies zijn het erover eens: bij een kwalitatief goed opvang buitenhuis in de vorm van een KDV, wegen de voordelen voor het kind zwaarder dan de nadelen, gemiddeld genomen. En dan heb je uiteraard specifieke individuele situaties die een oplossing op maat vragen. Dat spreekt voor zich. Als ons kind (trouwens, ook enig kind) zo'n speciale behoefte had gehad, dan hadden wij natuurlijk een passende oplossing gezocht, maar dat was gelukkig niet nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hai Gabi
Bedankt voor je reactie.
Punt is inderdaad, dat het gemiddelden zijn.... het zijn cijfertjes en kinderen zijn van vlees en bloed; zeker geen cijfertjes. Het blijft een persoonlijke keus van de ouders natuurlijk.
Ik heb natuurlijk ook jouw antwoord gelezen en kan daar helemaal inkomen.
Onze zoon heeft een vorm van autisme (dat wisten we op die leeftijd nog niet, hoewel ik een zeer sterk vermoeden had) en ik ben tot op de dag van vandaag blij met onze keus. Het voelde toen ook heel goed, ik had geen enkele twijfel. Hij is nu 18 en all over een goed uitgebalanceerde vent.
Goede keuze geweest dus, maar dat kan je pas achteraf zeggen ;-)
Ik denk dat weinig mensen (behalve bijv Gaby maar die moest ook gewoon werken) kiezen voor een kdv als opvoedingsmethode. Je wilt of moet werken en je zoekt een plek waar je kind wordt opgevangen maar de opvoeding doe je nog altijd zelf. Natuurlijk leert een kind van alles op een kdv maar echt opvoeden is iets anders.

Buurvrouwen en zelfs oma's werken ook steeds vaker dus waar laat je je kind? Verder was het de afgelopen jaren soms goedkoper om je kind naar de opvang te brengen dan naar een gastouder, zeker als dat zwart ging. Verder zijn de wachtlijsten weg zodat je je kind daar ook gewoon kwijt kunt itt de jaren 90.

Verder moet er in deze tijd gewoon vaak gewerkt worden door beide ouders om het hoofd een beetje fatsoenlijk boven water te houden. De stellen bij wie dat niet hoeft (rijk) zullen alsnog een oppas inhuren zodat moeders kan gaan shoppen in de PC.

Ik ben van mening dat kinderen heel goed door anderen opgevangen kunnen worden en dan is een kdv met professioneel opleidde mensen over het algemeen te verkiezen boven de buurvrouw of een oma. Laat oma en opa lekker opa en oma zijn en geen opvoeders. Het kan ook flinke wrijving geven in de familie, ik heb genoeg van die verhalen gelezen rond het jaar 2000. Ook hebben opa en oma vaak meerdere kleinkinderen en wordt het te veel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk antwoord Pelle. Wat het inzetten van grootouders betreft ben ik helemaal mee eens. Ik zie bij mijn achtergebleven familie in mijn land van oorsprong dat mijn schoonbroers en -zussen gebruik (en soms misbruik) maken van opa en oma. Ze kunnen dan niet over hun eigen tijd beschikken, en dat is ook net de bedoeling, maar goed, dat is ook weer iets anders, en elke situatie is verschillend.
Grootouders moeten grootouders zijn en blijven, en niet de rol van de ouders overnemen. Anyway, en voor alle duidelijkheid: wij hebben ons kind opgevoed, en dat is anders dan brengen naar een KDV. In de eerste 3 jaar had ik een dag in de week vrij, en mijn vrouw een andere zodat het kind maar 3 keer in de week naar de KDV hoefde.
Nogmaals, het was een goed overwogen en doordachte keuze, en nu 10 jaar na dato hebben wij totaal geen spijt gehad, maar dat was omdat wij ook een KDV gekozen hebben die aansluit bij onze wensen en behoeftes, en eigenlijk een soort "verlengstuk" van ons eigen opvoedingsbeleid was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, ik bedoelde inderdaad niet dat jij het als opvoeding hebt gebruikt. Dat heb ik verkeerd verwoord. Ik bedoelde dat jij het als iets anders gebruikt hebt behalve opvang: namelijk ook om de taal te leren en je kind niet met een achterstand naar groep 1 te sturen. Oja, we zeggen in Nederland over het algemeen zwager ipv schoonbroer, wat de belgen zeggen is mij nog niet zo duidelijk ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen probleem Pelle, maar toch ff een stukje extra uitleg... :-)
Pas sinds de pakweg zeventiger jaren zijn gezinnen echt kleiner geworden, ouders gaan werken en opa's en oma's op meer afstand van het gezin komen te staan. Daarvoor had je grote gezinnen, speelde het leven zich veel meer af op straat of in de buurt en bevonden kinderen zich daarmee al van nature in een omgeving met veel meer leeftijdgenoten om zich heen. Ik zie daarom niet zozeer meerwaarde als meer een georganiseerde manier om die situatie weer min of meer te creeeren met een win/win voor alle betrokken partijen.

Ik geeft toe dat het een beetje kort door de bocht beschrijving is maar ik hoop dat het beeld wat ik probeer te schetsen een beetje over komt.