Zijn er ziektes waarvan vroeger gezegd werd dat deze niet te genezen waren en nu wel te genezen zijn?

Bestaan er ziektes/beperkingen waarvan men zei dat er geen kans of genezing bestond, maar die vandaag de dag wel te genezen zijn?

Bijvoorbeeld: autisme, het is een beperking die tot op heden niet te genezen is. Maar in de toekomst misschien wel?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.9K
Kimath
12 jaar geleden
Ze zijn er al wel achter dat er bij autisme echt dingen in de genen en de hersenen anders zijn, ik weet niet of dat iets is dat je kan genezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb eens wat zaken opgezocht op internet en heb 2 artikels gevonden i.v.m. ziektes waar nog steeds volledige oplossing tegen gevonden is. http://www.scientias.nl/de-medische-problemen-van-1911-ze-zijn-er-nog-steeds/22294
http://www.scientias.nl/who-wil-de-pokken-nog-poosje-houden/31762

Het beste antwoord

Zo'n beetje alles waar we vandaag de dag een 'antibiotica-kuurtje' voor krijgen was vroeger een ernstige zoniet dodelijke ziekte. Denk aan longontsteking. Als je de 'kritieke dagen' doorkwam waren je vooruitzichten goed, maar met wat pech was het einde oefening. En langzaam maar zeker beginnen we dergelijke (en nieuwe !) infecties weer terug te krijgen, doordat we ZO veel antibiotica (ook onnodig) gebruiken, dat de bacteriën er langzaam maar zeker resistent voor worden.

In de toekomst zullen we dus zeker op dat gebied eerder MINDER kunnen gaan genezen dan meer, en daar zullen ok allerlei nieuwe bacteriën bij zijn. De hoop is dat de wetenschap iets nieuws vindt, dat de over een x aantal jaren onwerkzame antibiotica kan gaan vervangen. Anders wordt het weer net als vroeger ; er op of er onder.

Autisme is een aanlegstoornis in de hersenen die vroeger niet eens als zodanig gediagnosticeerd werd, maar die we ook vandaag de dag niet kunnen genezen. En ja, op de een of andere manier komen er daar OOK steeds meer van : aangeboren aandoeningen (hersenen, genen) die niet te genezen zijn. En eigenlijk ook niet te voorkomen, omdat ze door milieu-invloeden al in de baarmoeder ontstaan. En ook dat is een nieuw vakgebied, en ook daar leren we steeds meer van. Zo weten we inmiddels dat veel afwijkingen die we vroeger weten aan zuurstoftekort tijdens de bevalling, eigenlijk al veel eerder in de zwangerschap ontstaan, en dat die afwijking vermoedelijk mede verantwoordelijk is voor de moeilijke bevalling. Een omgedraaid kip-ei-verhaal eigenlijk.

En nee, aanlegstoornissen kunnen we niet genezen, en zullen we ook niet kunnen gaan genezen. Wel kunnen we vandaag de dag met therapie en medicijnen zoveel dat psychiatrische inrichtingen (of instellingen voor verstandelijk gehandicapten) geen 'stallen' meer zijn waar alle patiënten aan de ketting of in manshoge bedden liggen, maar een zo zinvolle en normaal mogelijke levensstandaard nastreven. En in de toekomst zal dat alleen nog maar beter worden (mits we er als samenleving geld voor over blijven hebben).

En ja, dan is er nog een categorie ziekten waarvan we HOPEN dat de moderne technieken (met name dna-technieken / gentherapie) in de toekomst genezen kunnen worden. Daarbij kun je denken aan alle vormen van kanker, maar ook auto-immuunziekten als MS, cystische fibrose en dergelijke. Niemand kan echter voorspellen op welke termijn dat zal zijn ; het kan morgen zijn, maar het kan ook nog 10 of 100 jaar duren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Aids pest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De pest is gewoon dodelijk in armere landen,
waar geen uitgebreide en geoptimaliseerde ziekenzorg is.
Bij ons, de "rijke" Westerse landen kunnen we gewoon naar de dokter gaan om te genezen.
Het zijn juist de nieuwe ziekten die ontstaan die moeilijker te genezen vallen.
Je ziet bv direct dat je de pest hebt (zwarte builen)
maar het kan een tijd duren voor je ontdekt dat je bv aids hebt.
Want zoals hierboven vermeld werd is aids nog niet te genezen, enkel te remmen. En dat ook enkel in de "rijke" landen.
Een aantal vormen van kanker om maar wat te noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger was het geen pretje als je ziek werd. Met een beetje geluk verzorgde je eigen familie je of mocht je naar een “gasthuis” waar paters of zusters je verzorgden. De kans dat je dood ging bij een uitbraak van een besmettelijke ziekte (pest, pokken, cholera, lepra, tuberculose) was groot.
Vooral in de vorige eeuw heeft men ontdekt hoe veel besmettelijke ziektes ontstaan en hoe je ze kunt tegengaan. Ook weten artsen nu wel veel. Ze kunnen ziektes voorkomen en genezen. Veel besmettelijke ziektes zijn nu verdwenen doordat iedereen er tegen werd ingeënt . Jullie opa’s en oma’s hebben bijvoorbeeld nog pokken gezet gekregen. Hierdoor kregen ze weerstand tegen het pokkenvirus. Nu komt dit virus nergens meer voor en hoeft er niet meer tegen ingeënt te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn er ongetwijfeld vele, hier een paar:
Malaria, Tuberculose, Syphilis, Hartinfarct etc. etc. etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger was er een tijd dat er veel mensen dood gingen aan de pest
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger ging je dood (voordat er antibiotica was) aan bv een snee in je vinger die ging ontsteken.

Maar ook een aandoening als eczeem is nog steeds niet te genezen, alleen te onderdrukken. Ik vraag me dan ook af of autisme ooit te "genezen" valt. Is dit wel een ziekte of meer een "handicap"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er werd altijd gezegd dat je van borderline en dis/mps (meervoudige persoonlijkheidsstoornis) nooit kon genezen.
Ik en vele anderen hebben het tegendeel allang bewezen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
knap, en hoe heb je dit voor elkaar gekregen als ik vragen mag? wist niet dat het kon namelijk, genezen van borderline, of heb je er mee om leren gaan zodat je er geen last mee van ondervindt?
Een ongeneselijke ziekte is op dat moment ongeneeslijk. Zodra er een medicijn of therapie voor is gevonden is dat niet meer zo. Dit geldt ook voor autisme. Omgekeerd gebeurt ook. Ziektes die we konden genezen zijn nu ongeneeslijk/onbehandelbaar. Voorbeeld hiervan zijn de MRSA bacterien. Die zijn niet meer te bestrijden met antibiotica.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil even reageren op het voorbeeld. Ik vind namelijk dat je een slecht voorbeeld hebt genomen. Autisme is geen ziekte, maar een stoornis. En verder wil ook niet elke autist dat mensen het proberen te "genezen". Dit zeg ik omdat ik zelf autisme heb. Ik accepteer mezelf zoals ik ben,en zo was ik nooit geworden als ik geen autisme had gehad. Het heeft namelijk ook zo zijn voordelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Je hebt groot gelijk dat je hier even reageert en ik geef je groot gelijk.
'Anders zijn' is niet een ziekte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste stoer9, ik beweer niet dat autisme een ziekte is. Autisme is een stoornis zoals jij zegt. Buiten mijn vraag welke ziektes er in de loop der jaren geneesbaar zijn geworden, wou ik ook weten of er ook al stoornissen zijn die te genezen zijn. Ik had het misschien niet zo duidelijk geformuleerd.
mijn glazen bol staat uit dus kan geen uitspraak doen over de toekomst.

als men ooit zover komt en weet hoe de hersenen werken, welk stofje er te weinig of teveel is, hoe een hersenhelft wat actiever kan maken dan de andere dan KAN het zo zijn dat het te genezen is.

ziekten (bacterieel en virus) kan je helaas niet vergelijken maat een beperking of stoornis.

longontsteking is in principe te behandelen, vroeger gingen iemand er standaard aan onderdoor.

laat mij maar lekker autistische trekjes hebben, een beetje ADD, wat HSP, als toefje op de room wat beelddenken.

genezen?? ben ik ziek dan?