Er bestaat wetenschappelijk bewijs voor de chemische reactie en signalen die je lichaam geeft, bij het gevoel van verliefdheid of liefde. Hiermee toon je dan eigenlijk wetenschappelijk aan dat liefde bestaat, want zonder die liefde is die reactie er niet, dus het antwoord op je vraag zou zijn ja.

Hier vind je een leuk artikel over al die chemische reacties

http://www.gezondheidsnet.nl/relatie/artikelen/633/een-beetje-verliefd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat bestaat niet. En het ligt niet in de lijn der verwachtingen dat de wetenschap hiertoe ooit in staat zal zijn.

Liefde is iets heel gewoons en natuurlijks, en tegelijkertijd een van de grootste mysteriën als het gaat om het analyseren ervan, en dat is wetenschap in het beginsel. Ergens een plakkertje op plakken, categoriseren.
Eigenlijk zijn wetenschap en liefde vaak elkaars tegenpolen - terwijl je wetenschap wel met liefde kunt uitvoeren, kun je liefde niet wetenschappelijk uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien een hele rare maar het feit dat een zwanenpaar hun hele leven bij elkaar blijft?

Iets maakt dat ze elkaar trouw blijven.

Waarmee je dan gelijk de discussie losmaakt wat is liefde?

Maar omdat je het niet als iets dat uitsluitend tussen mensen kan plaatsvinden vind ik het toch wel een goed voorbeeld

Een ander voorbeeld vind ik de drive van ouders om hun nageslacht te beschermen tegen gevaar. Is dat overlevingsdrift? Of is dat liefde?

Ook hier geldt, je kunt het zien als liefde en dan is het wetenschappelijk bewijs wat mij betreft de waarneming van het fenomeen.
amigo
13 jaar geleden
Voor zover ik weet bestaat er geen wetenschappelijk bewijs voor het bestaan van liefde.
Wel staat er in de Bijbel dat God man en vrouw voor elkaar geschapen heeft enzovoorts.
Maar daar moet je maar net in geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen wetenschappelijk bewijs voor het bestaan van liefde. Wel voor allerlei dingen die ermee samenhangen.

Dat komt door het volgende.

Om onderzoek te doen op een wetenschappelijk verantwoorde manier, moet je eerst heel precies weten, wat het IS dat je wilt meten. Het mag geen vaag begrip zijn, maar meetbaar. Je moet hier heel precies in zijn, zodat je een betrouwbaar onderzoek kunt doen. Iemand die jouw onderzoek herhaalt, moet hetzelfde resultaat krijgen. En je moet zeker weten dat je meet wat je denkt dat je meet.

"Liefde" is een te vaag begrip. Iedereen kan er het zijne onder verstaan. Het is niet meetbaar.

Als er al wetenschappelijk onderzoek is dat zich richt op liefde, zal dit dus gaan over iets dat met liefde te maken heeft, maar wel meetbaar is. De onderzoeker die iets wil weten over liefde, heeft het dan "vertaald" naar meetbare zaken of gedrag. Bijvoorbeeld:
- stofjes in de hersenen die betrokken zijn bij liefde
- hormonen
- schalen/testen waarin mensen de waardering voor hun relaties aangeven d.m.v. een cijfer
- relatiepatronen
- communicatie
- gedrag dat we aan liefde linken, bijv. zorgzaamheidgedrag
- etc.