Waardoor komt schizofrenie meer bij mannen voor dan bij vrouwen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou kunnen maar ik las ergens: Het komt bij mannen en vrouwen even vaak voor, maar openbaart zich bij vrouwen gemiddeld vier jaar later dan bij mannen.
Heb je een bron?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zag een grafiek waaruit duidelijk bleek dat het meer voorkomt bij mannen dan bij vrouwen. Ik las net ook iets dat het bij mannen op jongere leeftijd openbaart.. welke oorzaak zou dat dan hebben ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was het mss deze grafiek: http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/psychische-stoornissen/schizofrenie/omvang/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier staan een aantal mogelijke oorzaken: http://www.health.am/psy/more/why-schizophrenia-affect-men-more-than-women/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat vrouwen denken dat wij mannen schizofreen zijn !

Antwoorden (1)

Schizofrenie komt in de regel vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. Mannen ontwikkelen deze psychose ook in een eerdere levensfase dan vrouwen en bij hen is de ziekte al in een vroegere fase ernstig dan bij vrouwen. Er wordt gesuggereerd dat oestrogenen (primaire vrouwelijke geslachtshormonen) een beschermende werking zouden hebben tegen psychose. Dit kan dan als verklaring worden gezien van de rol die sekseverschil speelt bij het ontstaan van schizofrenie. Maar er zijn onvoldoende aanwijzingen voor een specifiek werkingsmechanisme dat een mogelijk beschermend effect van oestrogeen bij schizofrenie verklaart.

In het algemeen zijn er seksespecifieke verschillen in de structuur van het brein: mannen hebben een groter hersenvolume dan vrouwen, terwijl vrouwen meer grijze dan witte stof hebben. Bij vrouwen zijn er meer windingen, waardoor het totale oppervlak toeneemt. Verder is er bij mannen (meer) lateralisatie van het brein. Uit mri-studies is gebleken dat schizofrenie gepaard gaat met kleinere volumes van bepaalde hersengebieden. Aangezien de hersenen van mannen en vrouwen verschillen in vorm en tempo van ontwikkeling, en de hersenafwijkingen bij schizofrenie het gevolg zijn van een ontwikkelingsstoornis, lijken sekseverschillen in deze afwijkingen aannemelijk. Maar de resultaten uit onderzoek hiernaar zijn niet eenduidig.

Toekomstig onderzoek moet zich richten op een verdere onderbouwing en specificatie van de sekseverschillen.