Vind jij houden een vorm van stelen?

Stel, je vind iets waarvan je de oorspronkelijke eigenaar eenvoudig zou kunnen vinden. Vind jij niet terugbrengen hetzelfde als stelen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (12)

ja, als de afzender bekend is, is het aan AAN JOU om de eigendommen terug te brengen, je weet immeers waar de eigendommen horen als de afzender niet bekend is, is het een ander verhaal, als jij 100 euro op straat vind ga jij niet roepen'' wie is er 100 euro verloren''? kans is groot dat er 50 mensen reageren..dus dat doe je niet maar is de afzender bekend...tsja.....dan hoop ik dat je mens genoeg bent om de eigendommen terug te brengen naar de rechtmatige eigenaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
+1. En daar gedraag ik me ook naar, trouwens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahhahahah
Nee, niet hetzelfde als stelen, maar het getuigd wel van een laag moreel besef.
Een volwassen persoon brengt het gewoon terug naar de eigenaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan je je het begrip morele besef uitleggen. Hoe je daar toe komt?
Nee, volgens mij is het niet een vorm van stelen.

Ontvreemden is iets wegnemen van een persoon wat in zijn persoonlijk bezit is.

Als een persoon iets heeft verloren is het niet meer in zijn bezit en is het dus kwijt.

Wanneer je dit vindt mag je het dus houden.

Maar wanneer je weet van wie het is, zou ik het wel terug geven aan degene die het kwijt is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog even in de vorm van een antwoord: Je *moet* het wettelijk proberen terug te geven:

"Gevonden voorwerpen zijn roerende zaken die wel aan een eigenaar toebehoren, maar waarvan de eigenaar het bezit is verloren. Het gaat hierbij dus om ‘onbeheerde voorwerpen’. Iedereen is bij wet verplicht om een gevonden voorwerp bij het gemeentelijke meldpunt te melden. De vinder is vrij om de zaak bij zich te houden of om het in bewaring te geven bij Bureau Gevonden Voorwerpen. De vinder van de gevonden zaak die aan deze verplichtingen voldoet, kan op verzoek na 1 jaar eigenaar worden als de eigenaar zich niet meldt."
14 jaar geleden
Het ligt eraan wat het is.
als je niet euro vindt op straat,gaat niemand dat aangevenen,maar als het meer is en je zou weten van wie het is ,stel iemand die het hard nodig heeft die het absoluut niet missen kan en elke cent om moet draaien,dan zou ik me toch behoorlijk beroerd voelen,zo ook met materiele zaken,
maar je kunt al gauw genoeg zien of iets van waarde is voor de persoon die het verloren is.
en dan praat ik niet over een pakje sigaretten wat iemand verloren is.
niet terugbrengen is,in mijn ogen hetzelfde als stelen ,maar gaat tot een bepaalde hoogte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, natuurlijk is dat een vorm van diefstal, alleen is hij lekker passief, en dan durven de meeste mensen wel wat ze normaliter nooit zouden overwegen. Als je de oorspronkelijke eigenaar niet meer zou kunnen vinden lag het natuurlijk anders, maar in het geval van jou vraag is het natuurlijk minstens laakbaar en uiteindelijk gewoon ordinair diefstal in een net jasje.

Eigenlijk is het een beetje vergelijkbaar met het downloaden van films en muziek : je pakt niemand echt concreet iets af (voor je gevoel), dus voelt het eigenlijk niet als stelen en is de drempel voor een shockerend aantal mensen feitelijk niet-bestaand. Maar het blijft ordinaire natuurlijk diefstal, hoe mooi je het ook verpakt.

Toegevoegd na 3 minuten:
In het geval van het vinden van verloren eigendommen van een ander, zoals sleutels, maar ook geld, is er een bepaalde waardedrempel waarbij je aangifte kunt doen bij de politie, waar de eigenaar zich kan melden met zijn verlies, zodat uitgesloten is dat het bij de verkeerde vorige eigenaar terecht komt. Een euro geef je inderdaad niet aan, vijf ook nog niet, maar vanaf een tientje ongeveer beginnen mensen afhankelijk van hun moreel besef en fatsoen te proberen het bij de eigenaar terug te krijgen. Voor een groeiend aantal mensen ligt die drempel veel hoger, hetgeen ongetwijfeld ook iets zegt over het degraderen van de moraal in onze samenleving. Het heeft en hoog 'pik in 't is winter'-gehalte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer ik een portemonee zou vinden op straat, waarvan de eigenaar gemakelijk te achterhalen is aan de hand van pasjes. Dan zal ik proberen die persoon zelf te benaderen dat ik de portemonee gevonden heb. En anders afgeven bij de bank, waarvan de pasjes zijn...

Maar wat ik met het geld zou doen?

Tja...

Denk dat dit zou afhangen van het feit hoe ik er op dat moment zelf voor sta...

En wanneer ik door de nieuwsgierigheid van mijn hond in het bos een plastic tas vind die vol zit met bankbiljetten. Dan denk ik dat ik absoluut niet de moeite zal nemen om naar de eigenaar te zoeken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je kent de eigenaar en je onthoud hem het artikel te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat is hetzelfde als stelen en zo ziet de wetgever dat ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind het een moeilijke zaak,
zelf heb ik het er emosioneel er ook moeilijk mee, zeker wanneer je dan (ooit) ergens een documentaire volgt wat de politie daar zelf mee doet wanneer hij een volle portemonee met geld binnen krijgt ik dacht dat in 70% van de gevallen de portemonee afgeeft leeg aan de eigenaar. en in 30 % van de gevallen alles liet zitten.

ikzelf denk niet dat ik het over mijn hart krijg, maar vind ik idd ergens geld of iets waar echt geen naam op sta zal ik er ni wakker van liggen.
maar kan ik de persoon opsporen dan zal mijn goedheid de bovenhand nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang niemand weet dat je iets gevonden hebt en daarna niet terug geeft heb je niets gedaan.Alleen je moraal moet het werk dan doen.Ik heb ooit een goede gestolen auto terug gevonden voor iemand ,maar op de manier zoals dat afliep, zorgt er nu voor dat ik tenminste een deel hou van het gevondene.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het eerder lijken op helen (een fiets kopen voor tien euro van een louche type) dan op stelen (een fietsslot doorknippen en wegwezen.)

Je hebt dat gevonden ding niet zelf ontvreemd. Dat gebeurde al veel eerder, bij het verliezen ervan. Maar je hebt hem nu wel in handen. Als je het houdt, lijkt het erg op heling. Als je het terugbrengt, lijkt het meer op nee zeggen tegen zo'n louche type.