Is een positieve uitslag bij een test in een reclame effectiever dan een negatieve uitslag?

Vergelijk: Pearle; een man krijgt te horen dat zijn ogen '-3 hebben' en Schoonenberg; een vrouw die te horen krijgt dat haar gehoor prima in orde is. Heeft de ene manier van reclame maken meer effect dan de andere manier?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik denk dat de Schoonenberg reclame heel anders werkt dan die van de Pearle.
De man bij Pearle krijgt te horen dat hij een afwijking heeft van -3, conclusie: het is maar goed dat hij toch maar even is gegaan, ze kunnen hem aan een bril helpen en dan is het probleem verholpen enzovoorts.

Bij de vrouw bij Schoonenberg werkt het anders: ze twijfelde misschien wel aan haar gehoor en ontdekt ter plaatse dat er niets aan de hand is en dat een hulpmiddel voor haar (nog) niet nodig is. Is ze voor niks gegaan? Nee, want ze is wel gerustgesteld en weet nu zeker dat ze geen hoorprobleem heeft.
Hiermee willen de makers denk ik zeggen dat je ook bij een lichte vorm of bij een kleine twijfel zo even naar binnen kan stappen. Ze willen hiermee de drempel verkleinen om te gaan. Ook willen ze de doelgroep een beetje vergroten, ze zeggen eigenlijk: we zijn er niet alleen voor 'dove kwartels'. Die drempel verlagen is bij hoorapparaten nog wel nodig, voor veel mensen is het toch nog een soort van taboe om toe te geven dat ze een gehoorprobleem hebben. De leeftijd en sekse van de klant is denk ik ook een heel bewuste keuze. Veel mensen associëren een slecht gehoor met een oude man, maar we zien hier een relatief jonge vrouw, ook zij kan die problemen hebben, daarmee word wederom de doelgroep 'vergroot'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi, dank voor de uitleg!

Andere antwoorden (3)

Die van Pearle is beter, omdat de situatie geschetst wordt dat zijn ogen slecht zien, dit trekt andere mensen die zitten te twijfelen aan hun ogen aan, omdat zij het gevoel krijgen dat zij dus niet de enigen zijn en dat het een normale zaak is.

Bij Schoonenberg wordt de situatie geschetst dat het allemaal prima is, en de mensen die deze reclame zien denken 'ah mooi, geen reden om er even langs te gaan'.

Toegevoegd na 1 minuut:
De mensen die dus naar de reclame van Pearle kijken zullen dus sneller langsgaan om haar ogen te checken dan wanneer ze naar de reclame van Schoonenberg kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind de reclame van dat gehoor zowiezo slecht, alsof je iemand kunt testen zomaar aan een tafel in de winkel zonder een geluidsarme ruimte. Ik denk dat positief of negatieve uitslag niet zoveel uitmaakt, het gaat om naamsbekendheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Positieve connotatie werkt beter dan negatieve. Zoals je een slechte boodschap ook beter kunt inpakken in positieve mededelingen. Daarom denk ik dat jouw vraag ook positief beantwoord moet worden. Pearle zou trouwens de proef op de som kunnen nemen door de man te laten vertellen dat hij +3 heeft in plaats van -3.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meen je dit nou? Met +3 moet je ook een bril, een leesbril volgens mij... En het is trouwens ook misschien niet zo'n goede proef, het is niet echt meetbaar volgens mij...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je weet dat +3 ook slecht is...? Je kunt dan van dichtbij slecht zien.