Wat zijn nuttige dingen om te weten/kunnen om te kunnen functioneren in de maatschappij?

Toegevoegd na 10 uur:
Hartelijk dank voor de antwoorden tot nu toe

Ik stelde deze vraag naar aanleiding van mijn werk:
Ik werk op een school voor zmlk (zeer moeilijk lerende kinderen)
De elementaire dingen proberen we ze aan te leren.

Verder komt er natuurlijk nog o.a. lezen, nieuwsbegrip, rekenen en klokkijken, je eigen potje koken en kleding strijken bij.........

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Ha, die Ikziejewel;

Je eigen kont vegen, met mes en vork eten, niet boeren of ruften in gezelschap, je eigen schoenveters knopen, mensen niet zomaar op hun gezicht slaan. Lijken me allemaal redelijk elementaire zaken die in het maatschappelijk verkeer hun nut al tijden bewijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Doe nooit iets wat een ander uit zijn hoofd laat maatschappelijk gezien...

Werken is nuttig, onderdak is nuttig, een relatie is nuttig, aankleden is nuttig in deze kou...

Hoe veel meer nuttige dingen wil je horen?

Eten is nuttig, ontspannen is nuttig... sporten is nuttig... Enz enz...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sociale vaardigheden zijn heel belangrijk. Zo kun je met andere mensen omgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed kunnen communiceren is een grote hulp! Daar schort het vaak aan :-)
Een beetje brutaal zijn, doorzetten en zo, kan ook heel nuttig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hm.... snap ik. Dat vind ik alleen zo jammer! Ik zou willen dat elk kind verplicht moet lezen tot het makkelijk gaat. Er zijn zoveel avonturen te beleven in boeken! en daardoor krijgen ze vaardigheid in - jaja - communiceren. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat goed!
naast wat er in bovenstaande antwoorden staat; kunnen lezen!
als je leest hoeveel mensen analfabeet zijn, of laaggeletterd, wat moeten die het moeilijk hebben zich staande te houden in de maatschappij.
14 jaar geleden
Het kunnen 'omgaan' met voor- en..., tegenspoed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begrip kunnen hebben voor mensen die anders zijn dan jij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed bij jezelf kunnen blijven . Is erg moeilijk, maar als je het kunt maakt het het leven erg eenvoudig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rationeel kunnen denken..kunnen relativeren..
Kunnen vertrouwen maar ook op tijd gezond wantrouwen
Een pas op de plaats kunnen maken maar die ook durven te zetten..
Op tijd je grens kunnen aangeven maar deze ook kunnen verleggen...
Kunnen geven maar ook durven nemen...
Je gevoel kunnen tonen maar ook af en toe kunnen verbergen..

Maar vooral belangrijk: Geniet van het leven en straal dat uit...wat je uitstraalt trek je aan en dan komt de rest vanzelf wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kortom een volleerd psycholoog zijn! hahaha ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor..gewoon jezelf blijven...
Empathisch vermogen. Sociale vaardigheden. Taal -woordgebruik.Non verbaal gedrag. De vaadigheid aanleren om elke situatie eersr rustig in te schatten zonder paniekrecatie en vervolgens een keuze te maken. Succes en bravo voor dit idealistisch werk