het schijnt dat in Japan er veel nogal schokkende films zijn met veel geweld en dergelijke zaken wat is de reden dat dat daar zo "in" is ?

Eigenlijk een vraag naar aanleiding van de antichrist film
zou zoiets nu ook hier kunnen komen ?
ik vind sommige tekenflims al erg genoeg voor kinderen

13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vele van die tekenfilms op die zenders waar de mensen hun kinderen naar laten kijken, zijn in Japan getekend.
Ik heb onlangs, over de strijkplank heen, met mijn oppaskinderen ernaar gekeken. Ik vond ze vooral gevoelloos, hard. Persoonlijk zou ik mijn kinderen daarvan weghouden en zappelin stimuleren, of de Belgische kinderprogramma s.
flyingcrow
13 jaar geleden
zo ist Ieneke!

Antwoorden (3)

Japanners zijn gek op gewelddadige films. Dat sadisme en
die fascinatie voor pijn zie je ook bij de vele geliefde vechtsporten, al dan niet gebaseerd op de oosterse religies. Het maakt de Japanners echter niet direct gewelddadig. Het misdaadcijfer is een van de laagste ter wereld. Toch is het vreemde verleden en de geschiedenis van japan met hun Samoerai vol geweest met geweld en fysiek sadisme. Zelfs de Nazi's verbleekten bij hun 'verfijnde' methodes. Je moest wel gruwelen van hen tijdens hun bezetting.
Het zit daar dus al in de cultuur en de kinderen daar worden met gewelddadige tekenfilms al opgevoed, zij weten dus niet beter dat je erom lachen moet.
De kinderen hier hebben andere filmpjes in hun cultuur en begrijpen dan ook niet wat er te lachen valt. Zij griezelen ervan en ouders laten hun dan ook niet kijken hier naar.
Wij hebben deze fascinatie voor geweld niet zo meegekregen en ik denk dat het ons eerder zal afstoten dan ons eigen maken. Uitzonderingen zullen er altijd zijn, maar die bestempelen wij nog steeds als 'ziekelijk'.
13 jaar geleden
Het huiselijk geweld en het geweld onder de jeugd is de laatste decennia enorm gestegen in Japan.

Experts wijten het geweld op een laag zelfvertrouwen bij kinderen en noemt de druk op het gezinsleven tijdens de 13-jarige economische neergang als de oorzaak, met als gevolg veel echtscheidingen, huiselijk geweld, een stijgend aantal zelfmoorden en het teloor gaan van het traditionele gezinsleven en vervreemding kind van ouder.
In Japan is jeugdcriminaliteit is niet een probleem met betrekking tot armoede, maar in plaats van, zou je kunnen zeggen. Het is meer gerelateerd aan stress en ontwikkelingsproblemen van kinderen want ze voelen zich niet gewenst door het ontbreken van aandacht."

Veel jongeren hebben zich teruggetrokken in de virtuele wereld van het internet, nu dit gemakkelijk toegankelijk is zonder het wakend oog van volwassenen omdat ze dit kunnen bekijken op hun mobiele telefoons. Kinderen kunnen populaire korte animatiefilms zoals "Gunslinger Girl" bekijken, een verhaal over moorddadige cyborg, schoolmeisjes in geruite minirokjes.

De top literaire Japan prijs dit jaar ging naar "Slangen en Oorbellen" door Hitomi Kanehara Schokkende jeugd apathie, seks en geweld zijn centrale elementen van het boek en een favoriet van jongeren.

Ik denk dat in bovenstaande de oorzaak moet worden gezocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je in de Japanse geschiedenis duikt, dan zie je dat daar pijn en geweld een andere plaats innemen in de cultuur dan in het westen. Daar is niets mis mee, zodra en zolang er maar een uitlaatklep is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Laat je superioriteitsgevoel jou niet verleiden tot uispraken als ziekelijk en achterlijk of zo iets.