Wat is de vreemdste fobie die je kent?

Ik vind de volgende fobieën wel apart:

Pogonofobie: Angst voor baarden
Xyrofobie: Angst voor scheermesjes (vooral rottig in
combinatie met de fobie erboven)

Hippopotomonstrosesquippedaliofobie:
Angst voor het horen, lezen of uitspreken van lange woorden (wie ooit deze naam aan deze fobie heeft gegeven is harteloos, maar ook een beetje briljant)

Phobofobie: Angst voor fobieën

Germanofobie: Angst voor Duitsers of de Duitse cultuur

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Hexakosioihexekontahexafobie; angst voor het getal 666, ookwel bekend als het duivelsgetal.
en Triskaidekafobie, angst voor het getal 13, het ongluksgetal.

Bijgeloof tot een fobie verheven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik HAD angst voor straten die wat stijl omhoog liepen als ik in de auto voor een stoplicht stond...Dan kreeg ik het al benauwd door de gedachten dat de auto achteruit zou rollen als ik moest optrekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zag enkele dagen geleden hier op GV nog een mooie voorbij komen:
arachibutyrofobie (angst voor het blijven plakken van pindakaas aan je gehemelte)
Had ik nog nooit van gehoord, en kan me er ook niks bij voorstellen.
Is ook zo opgelost: gewoon suiker over de pindakaas strooien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je over die angst heen komt, ben je Calve waardig: "Wie is er niet groot mee geworden" ;-)
Tetraphobia: angst voor 't getal 4.

Verder opvallend:
Gynophobia: angst voor vrouwen.
Venustraphobia: angst voor mooie vrouwen.
Anthophobia: angst voor bloemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stasibasifobie: Angst om te lopen. Kan me er niet heel veel bij voorstellen, behalve misschien als je ouder bent en angst hebt om te vallen.

Hieronder nog een link met interessante fobieën, er zijn er nogal wat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Epistemofobie of gnosiofobie, angst voor kennis..
Lachanofobie, angst voor groenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat veel mensen deze wel zullen hebben.

pentheraphobia: angst voor je schoonmoeder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ambulofobie: Angst om te lopen
Ancraofobie: Angst voor de wind
Anemofobie: Angst voor wind of tocht
Anglofobie: Angst voor Engeland/Engelse cultuur
Aulofobie: Angst voor fluiten
Aurofobie: Angst voor goud
Automatonofobie: Angst voor buiksprekers of wassenbeelden (bij nader inzien.. misschien heb ik wel zoiets)
Cherofobie: Angst voor vrolijkheid

En nog veel meer (zie bron)

Dat het bestáááát!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe het heet weet ik niet maar een tante van me heeft angst voor ballonnen en mijn vriendin heeft tunnelvrees..
Mijn schoondochter heeft dieptevrees..had ik ook nog nooit van gehoord..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb een aantal leuke uitgezocht! In de bron staan er nog een aantal die misschien interessant zijn.

Arachibutyrofobia --> angst voor plakkerig eten (bijvoorbeeld pindakaas).

Autoglossofobie --> angst voor de eigen taal.

Bifobie --> angst voor biseksualiteit.

Coulrofobie --> angst voor clowns.

Ergofobie --> angst voor werken.

Falacrofobie --> angst voor kaal worden.

Friggatriskaidekafobie --> angst voor vrijdag de dertiende.

Hippopotomonstrosesquippedaliofobie --> angst voor lange woorden.

Kakafobie --> angst voor lelijkheid.

Neofobie --> angst voor alles dat nieuw is.

Oikofobie --> angst voor huizen.

Taijin kyofusho --> angst voor het mishagen, irriteren of in verlegenheid van een ander door het eigen voorkomen, geur, gelaatsuitdrukking etc.