Hoe werkt het systeemmodel van Easton?

Er is informatie te vinden op internet, maar veelal in het Engels of in literair nederlands.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.8K

Het beste antwoord

- Invoer: eisen, wensen of behoeften van burgers, pressiegroepen, massamedia of politieke partijen. Bijvoorbeeld dat burgers protesteren tegen de bioindustrie. Ik zeg maar wat. Daar voeren ze dus actie voor om het op de politieke agenda te krijgen.
- Poortwachters: dat zijn pressiegroepen, massamedia en politieke partijen die dus in staat zijn om die eisen of wensen (de invoer) op de politieke agenda te plaatsen. Snap je het nog? Hier kun je bijvoorbeeld denken aan Undercover in Nederland. Alberto Stegemans, of hoe die vent ook heet, maakt een programma waarmee hij dus kan zorgen dat er in de kamer vragen over bijvoorbeeld de beveiliging van Schiphol komen.
- Omzetting: De wensen en eisen worden in een beleid omgezet. Dit wordt gedaan door ambtenaren, adviesorganen, en de regering en het parlement. Dit omzetten in overheidsbeleid gaat in drie fasen: agendavorming (dus dat het op de politieke agenda komt), de beleidsvoorbereiding (het probleem wordt onderzocht: waar komt het vandaan, wat zijn de verschillende visies?), en de beleidsbepaling (de goedkeuring van de wetsvoorstellen).
- Uitvoer: de ministers en ambtenaren hebben besluiten, wetten of maatregelen genomen als gevolg van die eisen.
- Feedback: De samenleving reageert op die besluiten, wetten of maatregelen door het te accepteren of juist te protesteren wanneer ze het niet eens zijn met de maatregelen. Dan komen die poortwachters weer die dan bepalen wat er wordt doorgelaten van die feedback.

Voorbeeld: Een kind van tien is aangereden op zijn fiets en overleden omdat hij geen helm op had. De samenleving reageert geschokt en start een actie om fietsen veiliger te maken (invoer). De media besteedt er veel aandacht aan (poortwachter), waardoor de politiek er over gaat praten. Ze bekijken het probleem en onderzoeken het ongeluk met het kind (omzetting). Vervolgens besluiten ze dat kinderen onder de tien altijd een helm op de fiets moeten ophebben (uitvoer). Mensen zijn het daar niet mee eens en protesteren, want het aangereden kind was bijna elf (feedback). Er zijn echter weinig mensen die protesteren en de media besteedt er geen aandacht aan (poortwachter), dus het blijft bij dit besluit.