Wat gebeurt er met de kogels?(toelichting)

Heel vaak zie je bij speciale en bepaalde gelegenheden dat er veel in de lucht wordt geschoten

Wat gebeurd er precies met die kogels?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Had een foutje gemaakt in het vorige antwoord, geef dus een nieuwe (en goede...)

Kogels die je de lucht in schiet vallen weer naar beneden als ze het hoogste punt hebben bereikt.Het hoogste punt is afhankelijk van de hoeveelheid kruit die gebruikt in de huls.

Alleen volgens een test van de Mythbusters vallen de kogels nooit recht naar beneden,zelfs niet als je precies recht omhoog schiet. Dit komt door de wind op grote hoogte.Hoe meer wind hoe groter de spreiding.

De uitkomst was wel dat een vallende kogel dodelijk kan zijn.Het is dus levensgevaarlijk om met echte kogels omhoog te schieten.

Toegevoegd na 14 minuten:
http://www.mythbustersresults.com/episode50
http://www.youtube.com/watch?v=TDB838Vi6hw
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bij speciale gelegenheden (bijv. bij sportwedstrijd etc.) worden normaal gezien geen pistolen met kogels gebruikt, maar dan gebruiken ze een luchtgeweer (/luchtbuks). Dit is een geweer waarbij de kogel door expansie van een gecomprimeerd gas naar buiten wordt geduwd.
Ik denk dat dat is wat je bedoelt he? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaat de ruimte in!
Grapjuuuh:$ hij valt weer omlaag!

Toegevoegd na 48 minuten:
Pff wrm die minnetjes :( ik wijzig hem wel!

De snelheid bij het verlaten van de loop varieert van het ene vuurwapen naar het andere, maar laat ons zeggen, in de orde van 300 m/s. Dit is in elk geval veel te laag om uit het zwaartekrachtsveld van de aarde geraken. Daarvoor zou je een snelheid van 11.2 kilometer per seconde nodig hebben.
Een verticaal afgeschoten kogel zal dus een maximale hoogte bereiken en dan weer neervallen. In de afwezigheid van luchtweerstand kan je die maximale hoogte makkelijk vinden uit de wet van behoud van energie. Voor een startsnelheid van 300 m/s kom je dan uit op een kleine 4.6 kilometer.
Die kogel zal terug naar beneden vallen en kan daar inderdaad iemand verwonden, zelfs dodelijk.
Zie : http://en.wikipedia.org/wiki/Celebratory_gunfire   voor een lijst van dergelijke ongevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er kogels inzitten vallen ze inderdaad weer naar beneden, maar vaak worden er ook de zogeheten losse flodders voor gebruikt, dan wordt er wel kruit verschoten, maar komt er geen kogel uit. Dit wordt oa gebruikt bij de saluutschoten als iemand met militaire eer begraven wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er worden nooit en te nimmer kogels omhoog geschoten (althans , in de meeste westerse landen). er wordt geschoten met zogeheten ''losse flodders'' of ''blanks'' ze geven wel de knal maar er zit geen kogel in.