Als je slim bent is de kans groter dat je inventiever bent dan de gemiddelde mens. Slimme mensen ontdekken en onderzoeken graag en en zien sneller verbanden, mogelijkheden, kansen. Dus ja, ik geloof zeker dat het samen gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Slim is inventief... inventief is uitvindingsgezind...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dat meer 'sluw' is. Slim gaat over intelligentie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat als je inventief bent, je slim bezig bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt iets uitvinden (inventief) en een zakelijker iemand gaat er met je uitvinding van door (slim).
Die zakenman zal misschien nooit iets uitvinden, maar om iets uit te vinden moet je wel creatief (= slim) zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zowel slimheid als inventiviteit kunnen tekenen zijn van intelligentie, al word de eerste niet echt opgenomen in een gemiddelde IQ-test en de tweede maar een heel klein beetje. Het zijn dus beide eigenschappen die op een helder verstand duiden, maar niet per definitie gepaard hoeven te gaan met een groot probleemoplossend vermogen of brede taalkennis of ruimtelijk inzicht (de drie dingen die een intelligentietest wél meet).

Slim en inventief hebben wel veel raakvlakken, maar zijn niet helemaal synoniem aan elkaar. Het verschil is bijna gevoelsmatig.
Slim gebruiken we vaak voor een handeling of daad of serie van handelingen waar een ander niet zo snel op was gekomen. Maar wordt ook veel gebruikt om parate kennis of de toepassing daarvan aan te geven.
Inventief heeft meer te maken met vervaardigen of repareren van objecten, buiten de gebaande paden treden om een oplossing te vinden. Trial en error zonder al te veel error.

Toegevoegd op 21-06-2009 09:38:04
Sluw is bijna een sysnoniem van slim trouwens, maar heeft een wat negatieve ondertoon. Een slimme actie kan voor iedereen positief uitpakken, maar bij sluw krijg ik meteen een gevoel dat er iemand ´slachtoffer´ wordt. Geslepen, leep. Het heeft iets ´achterbaks´.