Weet iemand een leuk wetenschappelijk weetje over spreken?

bijvoorbeeld hoeveel informatie er blijft 'hangen' bij de luisteraars, als iemand in het openbaar spreekt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Wetenschappelijke weetjes staan onderin de bron.

Er wordt altijd beweerd dat communicatie 90% non verbaal is (Albert Mehrabian, 1967)

- 55% visueel (lichaamstaal, zoals bv. houding en gebaren)
- 38% vocaal (toon, hard / zacht, e.d.)
- 7% verbaal (de inhoud).

Wel, de kroonprins heeft wel bewezen dat dit niet waar is. Met één opmerking heeft hij ervoor gezorgd dat de presentatie wereldwijd onder de aandacht kwam.

Michiel Hoetmer noemt in zijn artikel andere getallen:

53% verbaal
- 32 visueel
- 15% vocaal

En dát bekent dat het er wel degelijk toe doet WAT je zegt en veel minder HOE je het zegt. Al is dat nog altijd voor 47% wel van belang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

communicatie begint bij goed taalgebruik.
14 jaar geleden
Een gesprek moet goed over komen bij de ontvanger. Het gesprek moet een inhoud hebben. Een boodschap bevatten (wat wil je zeggen) alsmede stuctuur (hoe wil/ga je het doen) Ook kan een gesprek inhoud hebben op de betrekking (relatie of emotie) tot wie je het gesprek richt. Communiceren is vooral jezelf laten zien

Toegevoegd na 1 uur:
Bedoelde natuurlijk STRUCTUUR
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze weetje had balkenende tegen wilders gezegd.
{Een marokaan zegt tegen een marokaan, wat heb jij mee te maken. En een vader van een marokaan zegt ik hou me kinderen in de gaten.}
'k vondt het heel mooi gezegd, dus daarom bleef dat bij mij in de hoofd hangen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs de meest ervaren spreker maakt zo nu en dan een fout. De enige die dat iets kan schelen is de spreker zelf.
Zoveel aandacht besteden anderen namelijk niet aan de spreker (als persoon). De meeste mensen horen in feite slechts twintig procent van de boodschap, de overige 80 procent visualiseren ze voor zichzelf. Als je een fout maakt, merkt het publiek dat dan ook zelden op, helemaal niet als je gewoon doorgaat met de speech.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een goede speech wilt maken moet je aan een aantal "spelregels" voldoen om te zorgen dat het gehoor niet verveeld raakt.
1) Bedenk een goede titel of metafoor,
2) Begin met herkenning en/of anekdotes,
3) Maak de zinnen kort, in eenvoudige taal,
4) Een kwartier is meer dan genoeg,
5) Stel vragen aan het publiek,
6) Zoek interactie en dialoog,
7) Neem de luisteraars mee op reis, maak een spannend verhaal,
8) Wees voorzichtig met grappen,
9) Doe wat bijzonders, maak de gebeurtenis denkwaardig.
10) Lees niet op van het papier maar kijk de mensen zoveel mogelijk aan.

Als iemand zo spreekt, heb je veel kans dat het niet vervelend wordt en dat er wellicht iets blijft hangen.