Als de gevolgen van het niet dwingen erger zijn dan het wel dwingen. Iemand dwingen is nooit goed maar af en toe zijn er momenten dat je gewoon niet anders kan. Omdat de gevolgen anders vreselijk zijn, pas dan mag het naar mijn idee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Voor zijn eigen bestwil als je de zeggenschap over hem hebt.
14 jaar geleden
Elke dwangmatige kracht van meer dan geringe betekenis is geweld dus dat mag niet. Alleen de politie mag dat uiteraard op basis van proportionaliteit en subsidiariteit dit gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De burger die iemand aanhoudt kan en mag ook gepast geweld toepassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker wel, maar zo kunnen we nog even doorgaan, ik zoek even een bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.om.nl/onderwerpen/eigenhandig_optreden/ is misschien interessant in dit kader. Uiteraard staat er duidelijk geen onnodig geweld. Gepast geweld, dat wil zeggen voorzover 1) noodzakelijk en 2) proportioneel mag zeker worden toegepast. Dit even los van de dwang waar ook over gesproken wordt. Ik wil overigens geenszins zeggen dat datgene wat de politie mag en wat een burger mag hetzelfde is, maar de maatstaf is in beide gevallen wel bijna soortgelijk, namelijk of het geweld in verhouding stond tot de aanleiding. Stel jij breekt bij mij in en bedreigd mij met een vuurwapen, stel ik heb een vuurwapen bij de hand omdat ik een vergunning heb en ik het wapen net zou schoonmaken. Als ik dan op jou begin te schieten maak ik een redelijke kans om er juridisch gezien mee weg te komen. Dit oordeel is echter wel altijd aan de rechter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar het om gaat dat in de politiewet artikel 8 lid 1 staat dat de politie in de uitvoering van zijn taak geweld mag gebruiken in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening en als het te bereiken doel niet op andere wijze kan worden bereikt. http://www.rbba.nl/BOA.politiewet.pdf In de wet staat nergens dat een burger geweld mag gebruiken. Hij kan hooguit een beroep doen op een strafuitsluitingssgrond de bekendste daarvan zijn noodweer of noodweerexces
http://nl.wikipedia.org/wiki/Strafuitsluitingsgrond Zeker het doodschieten van een inbreker is niet iets wat snel onder zo'n uitsluitingsgrond zal vallen. maar in jouw situatie omschreven geef ik het wel een kans. Het in bedwang houden van een verdachte is toegestaan echter geweld daarbij gebruiken is sec niet toegestaan.
Een kind altijd, want die kan nog niet bepalen wat goed of fout is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alléén als diegene daarvan geniet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt er van af wat je "dwingen" noemt. Iemand iets ge-/verbieden? Overtreding geeft straf, maar de keuze blijft bij de ander iets wel of niet te doen. Kan ook lichamelijk zijn - de sterkste wint dan....Ik vind dat "dwingen" nooit kan - staat voor mij gelijk met chantage, en daar houd ik niet van. Redenen geven, en de ander de keuze laten, vind ik persoonlijk beter. Misschien met als enige uitzondering hele kleine kinderen, die gevolgen van hun keuze niet kunnen overzien, maar gezien ik geen kinderen heb, blijft dat voor mij theorie. Mijn antwoord zou dus zijn : NOOIT.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hij niet doet wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt nogal van de context af. Als je als burger iemand aanhoud wegens een strafbaar feit, bijvoorbeeld winkeldiefstal, of huisvredebreuk, dan mag je waar nodig gepast geweld gebruiken om iemand te dwingen de komst van de politie af te wachten, want je bent verplicht iemand in zo'n situatie zo spoedig mogelijk over te dragen aan de politie.

Zoals hier ook al gezegd wordt kun je tot op zekere hoogte kinderen dwingen iets te doen, ook geldt dat voor mensen wiens curator, reclasseringsambtenaar enzovoort je bent. Dit zijn echter situaties die beperkt zijn tot bepaalde beroepen en functies.

Zoals ik het zie zijn de meeste andere vormen van iemand ergens toe dwingen strafbaar, bijvoorbeeld als je met een pistool iemand dwingt om het geld uit de kassalade te overhandigen, dan ben je niet alleen strafbaar voor de overval als zodanig en voor wapenbezit, maar ook voor het dwingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer de ander in gevaar is. Iemand dwingen iets te doen of juist niet, wanneer jij het gevaar ziet maar de ander niet. En hier houdt het ook snel op denk ik, want in de regel houdt het verder in dat je iemand tegen zijn wil iets oplegt.

Je kunt kinderen af en toe dwingen wanneer het om hun eigen bestwil gaat, sneller oversteken bijvoorbeeld omdat er een auto aan komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mag je nooit... Je schiet altijd in je eigen voet...
En als je het wel doet, dan heb je maar heel even profijt... Je leert de ander om tegen je op te staan en het is een kwestie van tijd, dat de ander zal gaan winnen... En dan is de wraak zoet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nooit.
ik zou ook never gedwongen willen worden voor iets dat ik niet kan wil of durf.
vrije wil is belangrijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wanneer in de wet staat dat het mag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij eigenlijk nooit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dwingen in de zin van bewegen? Of dwingen met geweld? Dwingen waartoe?
Voor zijn of haar veiligheid?
Voor het begaan of juist voorkomen/beperken van een strafbaarfeit?
Om iemand je wil op leggen? Bij kinderen of bij collega's?
Dwingen, afpersen om er zelf beter van te worden?

Ik denk dat je zelf hier wel een antwoord op weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een noodgeval of bij een levensbelangrijke opdracht.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag iemand dwingen als deze persoon schade veroorzaakt voor anderen en/of zichzelf en daar niet in te verbeteren blijkt te zijn. Dat varieert weer naar aard en ernst van de kwestie waarin de schade veroorzaakt wordt en de verhouding waarin dat plaatsvindt. De praatjes over "nooit dwingen" getuigen van weinig realiteitszin. Onze gehele wetgeving is in principe gebaseerd op sturing en dwang. Zonder wetten (en zonder proportionele dwang dus) zou de samenleving een zooitje zijn. Zo mooi en zo sociaal zijn wij zoogdieren van aanleg nu eenmaal niet. Het is jammer voor degenen die het liefste de ogen er voor sluiten, maar er moet een hoop menselijke ellende voorkomen worden.