jaarlijks vinden mensen nog nieuwe diersoorten in de natuur en in zee. zal de mens ooit alles ontdekken , in de natuur ?

afgelopen jaar vonden ze op dieper nivo van zee nog weer andere dieren , maar ook in de jungle van zuid amerika .de diversiteit blijft groeien .Maar zal de mens ooit alles ontdekken wat er in de natuur aanwezig is ?
Intussen zoeken ze op andere planeten maar zijn hier nog niet klaar , met onderzoeken.

Als je in de evolutietheorie gelooft, veranderen soorten voortdurend. Er verdwijnen dus soorten, maar er komen ook nieuwe soorten bij. Als men denkt dat alle soorten zijn gevonden, is er vast al wel een nieuwe soort bijgekomen. Als je ten minste in de evolutie gelooft. En het lijkt mij onmogelijk om elke mogelijke bacterie- of virussoort op aarde te ontdekken. Daar is de aarde veel te groot voor en de bacterie veel te klein.

Nee, we zullen nooit maar dan ook NOOIT alles ontdekken. Niet alleen omdat soorten veranderen, verschijnen en verdwijnen (al duurt dat dermate lang dat je wel een complete 'momentopname' zou kunnen maken), maar vooral omdat er gewoon veel te veel zijn, die soms op maar heel beperkte plaatsen of onbereikbare plekken voorkomen. De meeste grote (zoog)dieren hebben we vermoedelijk wel ontdekt, al gaan de zoektochten naar Bigfoot en vrolijk voort, maar met name op insecten- en, nog lastiger, bacterie-niveau kennen we vermoedelijk maar tussen de 1 en de 10 % van alles wat er daadwerkelijk rondkruipt. Overigens gaat het wel om heel veel variaties op een thema : nog een beerdiertje, nog een amoebe, nog een mier, nog een klauwaapje.....maar dat sluit niet uit dat er zeker mogelijkheden zijn op hele nieuwe soorten en zelfs klassen te stuiten. Ook vermoeden we dat sommige diergroepen die nu 'op éen hoop' gegooid zijn, toch nog onder verschillende orden zouden kunnen vallen. Alles ooit ontdekken is dus echt uitgesloten, maar omdat er weinig echt spectaculairs te verwachten valt - de cryptozoologie ten spijt - kijken mensen graag al een stapje verder. Al is onderzoek naar soorten beslist niet de basis van het ruimtevaartprogramma. Dat heeft heel andere doelen.

Nee, want op het moment dat wij alle soorten hebben ontdekt zijn er weer nieuwe bijgekomen(en uitgestorven, trouwens)

We zullen het nooit weten; de laatste te onderzoeken bacterie zal niet roepen: "Kwartet! Goed gedaan jongens, dat was het hoor!", dus als we op enig moment niets nieuws meer ontdekken, hebben we dan alles ontdekt of zijn we niet 'ontdekkingsvaardig' genoeg om de rest te ontdekken? En, om even op die voet verder te gaan: is het te ontdekken bestand aan levensvormen wel eindig, of is alleen onze bril nooit multifocaal genoeg?