Geweten, nee dat heeft niet iedereen... Een sociopaat of een psychopaat heeft geen geweten... Anderen hebben dat wel...

Het goed en kwaad doen is aangeleerd... Iedereen leert dat, behalve de sociopaten en psychopaten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie heeft ons dan aangeleerd om iets aan te leren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het aanleren is ingeboren, ieder kind leert vanzelf... Maar waarden en normen worden door de moeder vooral aangeleerd... Later doet de leraar/priester een paar fijntuningen en de partner het laatste stukje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
0800, dat is een goeievraag! Wil je hem niet 'openbaar' stellen?
ik ben benieuwd naar de antwoorden!
ik vind overigens al jouw vragen goed. stel ze!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
elsemarijn, helemaal mee eens. Ken, of heb je er zo een?
Ik 'geloof' in nature, minder in nurture!
Nee, er bestaan bepaalde psychische stoornissen waarbij mensen geen empathie voelen voor anderen, en kunnen moorden zonder dat het hen iets doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, een geweten moet zich ontwikkelen, heel vroeg in je jeugd, vanaf dag 1 dat je er bent neem je prikkels op die ervoor zorgen dat je sociaal inzicht en gevoel en geweten krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt ja, had ik nog niet aan gedacht, maar heel kleine kinderen hebben inderdaad nog geen besef van goed en kwaad, van rekening houden met de ander, weten alleen 'dit vind ik fijn' en 'dit vind ik niet fijn'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, en jij als ouder moet ze dat bijbrengen. Doe je dat niet dan ontwikkeld een kind zich niet, of niet goed. Zie de huidige maatschappij.
Jammer genoeg heeft niet iedereen die...Dat komt doordat die mensen vaak geen besef meer hebben van goed en kwaad. Of bepaalde mensen zijn totaal verknipt opgevoed...

Toegevoegd na 18 minuten:
...waardoor het geweten zich nooit heeft kunnen ontwikkelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk heeft iedereen een geweten, want het is alleen een mechanisme. Maar de regels binnen het geweten zijn niet voor iedereen gelijk. Bovendien zijn die regels relatief, niet absoluut dus, en niet voor iedereen gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen heeft een beeld van goed en kwaad, maar dit beeld is niet universeel gelijk.

In brede zin worden dingen die de persoon voordeel opleveren gezien als "goed", en dingen die de persoon nadeel opleveren als "kwaad".

Een empathisch vermogen is vervolgens weer van invloed wanneer het "goed voor mij, maar slecht voor anderen" of "slecht voor mij, maar goed voor anderen" begint te worden. Ook dit is niet bij iedereen op dezelfde manier aanwezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar als iemand het echt niet heeft, heb je een psychische stoornis.

Een grotere groep mensen luistert er allen maar niet naar....en anderen denken...hoe kunnen ze dat..?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij sluit jouw vraag heel goed aan op onderstaande vraag: Hoe word je een psychopaat. http://www.goeievraag.nl/vraag/psychopaat.24405
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met deze vraag zijn wetenschappers al heel lang aan het stoeien.
Nu de neuro-wetenschappen grote vorderingen maakt is men er achter gekomen dat er wel degelijk een afwijking te vinden is aan de hersenen. eigenlijk meerdere. De amygdala ( een klein orgaan midden in de hersenen) geeft sturing aan de empathie maar doet dit samen met de frontaal cortex. Kort door de bocht gezegd misschien maar voor hier is dit denk ik voldoende kretologie.
Mocht je er dieper op in willen gaan dan kan ik je verwijzen naar de volgende site waar enorm veel info staat op dit gebied;

http://psychopaten.forum-xl.nl/index.php

Verder wil ik graag toevoegen dat er een wereldwijde discussie plaatvind over het verschil van sociopaat en psychopaat. Veel mensen, ook wetenschappers gebruiken de woorden afwisselend als zouden ze het zelfde betekenen. Velen echter maken wel deglijk verschil tussen de een...de sociopaat ..en de ander..de psychopaat.
De discussie wordt dan ook gevoerd over de oorzaak; nurture/nature....

Antwoord op je vraag is dus kort en goed; Nee niet iedereen heeft een geweten!