Waarom is de bassline altijd zo fijn?

Wat is het toch met de bass in de muziek? Waarom vinden mensen dit zo'n fijn gevoel? Ik vind zelf persoonlijk bass ook héel erg fijn om in muziek te horen, en nog beter om te voelen! Maar ik vraag me af waar (voor vele mensen) deze liefde voor bas vandaan komt..

Toegevoegd na 52 seconden:
*NOTE*
Vergelijk bijvoorbeeld het verschil tussen een liedje luisteren via youtube met je oordopjes, of op je home cinema set, OF bij een live concert aanwezig zijn..

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het heeft met je oerinstinct te maken, zo zal je hartslag neigen tot synchroniseren met deze bas. Toegevoegd na 8 minuten: Reeds voor je geboorte had je een kabaal om je heen van jewelste, de hartslag van je moeder was daar de stabiele factor in en gaf geruststelling maar ook modulatie van beleving. Omdat je gehoor een van de eerste zintuigen is die gaat werken, heeft de bass van lage frequentie een gunstige invloed op je beleven, je associeert dat met de beste en veiligste plaats waar je (pakweg) 9 maanden gewoond hebt. Zo is er ooit een plaat )LP. gemaakt met baarmoedergeluiden die een kalmerende invloed had op huilbaby'sen andere onrustige kleintjes. Dat werkte prima. De kolkende en borrelende, ruisende en bonkende geluiden wisselden, de hartslag echter was de stabiele factor. Omdat veel prethormonen die de moeder maakt de placenta passeren, beleefde je als kind de vreugde mee die dikwijls met een verhoogde hartslag gepaard ging. Zo heb je onbewust al een hele gevoelsbibliotheek aangelegd voor je geboren bent. Deze gevoelens worden getriggerd door de baseline.

Goeie vraag! Ik weet ook niet wat het psychologische aspect is van de bassline, maar misschien komt het doordat het lage tonen, dus geluidsgolven met een lage frequentie zijn. Dit soort golven gaan ook door bijvoorbeeld muren heen enzo. Ik denk dat ze je een soort schok geven elke keer (je kan ze ook echt voelen). Die schok geeft het een soort extra impact mee, je wordt een beetje door elkaar geschud. Als de bass heeeeeel hard staat kan je het soms ook echt in je borst voelen trillen haha. Ik zag een tijdje geleden trouwens een documentaire op national geographic waar ze onderzochten waarom leeuwenbrullen zo angstaanjagend zijn. Dat kwam dus door de extreem lage tonen die erin zitten, die 'schudden je door elkaar'. Hetzelfde geld voor de bassline denk ik.

De bas is niet altijd fijn hoor - bij muziek die ik zelf draai vind ik het prettig, bij de muziek die m'n buurman draait vind ik het héél vervelend ;p Het roept een soort oergevoel op denk ik, misschien een oeremotie verbonden aan de oudste muziek, waar percussie deel van uitmaakte?

omdat de bas een ritme geeft. en ritmische geluiden zijn nu eenmaal lekker de "beat"

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100