Waar komt de liefde bij de mens vandaan voor het 'lugubere'?

Ik bemerk dat nu terug heel wat mensen hun huizen (versiert ) hebben met doodskoppen,heksen en andere vreemde tuigen.

Is de liefde voor het lugubere inherent aan de mens ?

Indien niet ,kan het zijn dat het hem van buiten uit opgedrongen wordt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je weet dat je door het stellen van deze vraag op 666 punten staat? Gezien de vraag misschien enigszins opmerkelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jij bent wakker simply!

Antwoorden (4)

Je bedoelt waarschijnlijk in deze tijd rond Halloween.
Nu vind ik een heks niet bij het lugubere horen, dat is meer occult.
De doodskoppen/kisten/grafstenen... niet mijn idee van een leuke versiering en een aantal jaar geleden zag je dat ook nog niet zo veel. Toen was het nog voornamelijk heksen, spinnen, spinnenwebben, enge pompoenen etc.

In de winkels kwamen steeds meer van die rare versieringen en wat er is dat wordt gekocht (bij gebrek aan beter?). Voor mijn gevoel is het dus opgedrongen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Smaken verschillen. Ik heb zelf al jaren ringen, kettingen, en armbandjes etc. met schedels erop - omdat ik ze er mooi vindt uitzien. Dit combineer ik zonder enig probleem met een fikse overdosis aan Hello Kitty parafernalia, dus ik neem aan dat het niet zal zijn door een overdadige drang naar de dood (al is een schedel op zich niet iets dat met de dood te maken heeft - de meeste levende mensen die ik ken hebben hun schedel nog altijd intact).

Het is nu ook seizoensgebonden, omdat het Halloween-feest de laatste jaren de passage over de Atlantische oceaan lijkt te hebben gemaakt en vanuit Amerika in Europa lijkt aangekomen. Dit is waarschijnlijk het gevolg van de vele invloeden die wij hier hebben vanuit daar; deze tijd van het jaar staat in de Verenigde Staten al een tijdje in het teken van dit feest, wat een samensmelting lijkt te zijn van het Allerheiligen en het Keltische Samhain, waarna de commercie ermee aan de haal is gegaan.

Wat er met "vreemde tuigen" en "luguber" precies bedoelt wordt weet ik niet. Maar als gezegd - smaken verschillen. Sommigen zien een merkwaardig soort schoonheid in een "Iron Maiden" of een galg, weer anderen dragen dagelijks een ketting met een eeuwenoud marteltuig om hun nek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens heeft veel belevingsvormen, dat is deels afhankelijk van de gemoedstoestand waarin men op dat moment verkeert.
Lugubere zaken zijn meestal gelinkt aan de dood en dat is een onderwerp waarvoor iedereen wel een fascinatie heeft, we krijgen er allemaal mee te maken.
De herfst is de tijd dat veel in de natuur sterft, ook slaat bij veel mensen melancholie en sentiment toe.
We kunnen niet meer de hele avond buiten zitten en bezinnen ons op de komst van de feestdagen, met de confrontatie van ook soms zeer oude familieleden.
Ik denk dat dit allemaal te maken heeft met het soms wat lugubere,
jongeren griezelen soms graag samen en kruipen dan "angstig"tegen elkaar aan.
Het is de tijd voor meer persoonlijk kontakt in deze donkere maanden.
Met een stukje overgewaaide cultuur en de programmering van veel lugubere films krijg je dan een zichzelf opslingerend effect met als slot de aanzet tot vergevingsgezindheid, genegenheid en vrijgevigheid (kerst en oud en nieuw).
Zo houden we opruiming in onze geest en maken weer ruimte voor de belevenissen voor het nieuwe jaar!!
Dit is een persoonlijke opvatting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is toch gewoon om Halloween te vieren?
Mensen doen dat gewoon, omdat ze graag feestdagen mee vieren. Het hoort gewoon bij de tijd van het jaar.
Net als met Kerst en Pasen...