Waar komt de liefde bij de mens vandaan voor het 'lugubere'?

Ik bemerk dat nu terug heel wat mensen hun huizen (versiert ) hebben met doodskoppen,heksen en andere vreemde tuigen.

Is de liefde voor het lugubere inherent aan de mens ?

Indien niet ,kan het zijn dat het hem van buiten uit opgedrongen wordt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je bedoelt waarschijnlijk in deze tijd rond Halloween. Nu vind ik een heks niet bij het lugubere horen, dat is meer occult. De doodskoppen/kisten/grafstenen... niet mijn idee van een leuke versiering en een aantal jaar geleden zag je dat ook nog niet zo veel. Toen was het nog voornamelijk heksen, spinnen, spinnenwebben, enge pompoenen etc. In de winkels kwamen steeds meer van die rare versieringen en wat er is dat wordt gekocht (bij gebrek aan beter?). Voor mijn gevoel is het dus opgedrongen.

Smaken verschillen. Ik heb zelf al jaren ringen, kettingen, en armbandjes etc. met schedels erop - omdat ik ze er mooi vindt uitzien. Dit combineer ik zonder enig probleem met een fikse overdosis aan Hello Kitty parafernalia, dus ik neem aan dat het niet zal zijn door een overdadige drang naar de dood (al is een schedel op zich niet iets dat met de dood te maken heeft - de meeste levende mensen die ik ken hebben hun schedel nog altijd intact). Het is nu ook seizoensgebonden, omdat het Halloween-feest de laatste jaren de passage over de Atlantische oceaan lijkt te hebben gemaakt en vanuit Amerika in Europa lijkt aangekomen. Dit is waarschijnlijk het gevolg van de vele invloeden die wij hier hebben vanuit daar; deze tijd van het jaar staat in de Verenigde Staten al een tijdje in het teken van dit feest, wat een samensmelting lijkt te zijn van het Allerheiligen en het Keltische Samhain, waarna de commercie ermee aan de haal is gegaan. Wat er met "vreemde tuigen" en "luguber" precies bedoelt wordt weet ik niet. Maar als gezegd - smaken verschillen. Sommigen zien een merkwaardig soort schoonheid in een "Iron Maiden" of een galg, weer anderen dragen dagelijks een ketting met een eeuwenoud marteltuig om hun nek.

Het is toch gewoon om Halloween te vieren? Mensen doen dat gewoon, omdat ze graag feestdagen mee vieren. Het hoort gewoon bij de tijd van het jaar. Net als met Kerst en Pasen...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100