Waarom spreken kinderen in de verleden tijd als ze een voorstel doen tot een rollenspel: Ik was de slager, en jij kwam vlees kopen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beetje jammer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom stel je 2 keer dezelfde vraag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag, dat is mij ook opgevallen.

Het beste antwoord

Het is denk ik heel simpel:
Kinderen bedenken een verhaal.
Kinderen ervaren een verhaal als een verslag van iets wat al is gebeurd.
En wat al is gebeurd, dat is verleden tijd.
Dus is het: "ik was de slager......"

Een kind kan ook zeggen "ik ben de slager" maar het verhaal of het rollenspel is er dan nog niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed! Verhalen beginnen nu eenmaal met "er was eens.." + "Ik speel.." is abstracter en niet echt genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dit is het, denk ik ook.

Andere antwoorden (4)

Voor een klein kind is de onvoltooid toekomende tijd vaak nog lastig te hanteren, de tegenwoordige tijd zou ook verwarrend kunnen zijn (het is toch niet echt?). De verleden tijd biedt uitkomst omdat beiden weten dat het in het verleden niet is gebeurd en het ook niet in de toekomst plaats hoeft te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is mij ook al vaak opgevallen, met daarbij ook nog het gebruik van 'dan' (dus niet 'toen'): 'Dan was ik de moeder, en dan was jij het kind, en dan was jij het hondje.'

Mijn theorie: ik denk dat kinderen op die manier hun fantasiewereld gescheiden houden van de echte wereld. Het is (met de wat mij betreft veel betere Engelse term) 'make-believe'. Het is allemaal 'echt', wat er in de fantasiewereld gebeurt, ze geloven het allemaal, maar het is wel gescheiden van de echte wereld. Ze zijn zich ervan bewust dat ze zichzelf in de fantasiewereld láten geloven.

Kinderen hebben nog niet veel handvatten in de taal om het onderscheid tussen realiteit en make-believe aan te geven, maar het gebruik van de verleden tijd lijkt die rol prima voor ze te vervullen. Mooi hè?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed dat 'zou zijn' gewoon nog te lastig is.

'Jij zou de slager zijn en dan zou ik vlees komen kopen.'

Dan is het voor de hand liggend dat ze eerder voor 'was' kiezen dan voor de tegenwoordige tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig he, als mijn dochter speelt, viel me dat ook op dat ze dat altijd in de verleden tijd doen als ze iemand anders spelen.
Ik denk dat het is omdat ze zich nog moeilijk kunnen zien vanuit een ander of als een ander.
In hun hoofd heeft dat verhaal zich al gevormd dus het is al gebeurd en dan is het dus verleden tijd. Iets dat dus in hun hoofd al een feit is kunnen ze moeilijk als toekomst beschrijven.