Maakt het o zo zekere het soms ook zo onzeker?

Vaak ben je zeker of iets , je gevoel zegt het en je staat er helemaal achter. Maar juist omdat het zo zeker is maakt het je op sommige momenten ook zo onzeker.

Bijvoorbeeld..
Je hebt een mooie jas gezien en je weet zeker dat dit de jas is die je wilt. Je neemt toch voor de zekerheid iemand mee om te laten checken wat zei van die jas vindt. Zij of hij zegt dat die het niet zo mooie jas vindt waardoor jou gevoel gelijk minder is... terwijl je er eerst zo zeker of was. Dit gevoel verdwijnt echter wel al na een paar minunten.

Herkenbaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik herken het wel; omdat je iets helemaal zeker weet, ga je niet door het proces van twijfel en nadenken en afwegen, waardoor je het gevoel hebt dat je de beslissing niet overwogen hebt gemaakt...
Daarom ga alsnog maar afwegen en twijfelen, maar dat werkt niet echt, want je wist het toch al zeker.. en omdat dat nadenken niet lukt, ben je dus nog steeds onzeker. juist omdat je het zo zeker weet. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Interessante vraag.

Ik weet als geen ander hoe sterk gevoel kan zijn, veel sterker en meer bepalend dan verstand. Gevoel is niet praktisch, je kunt er geen logica aan koppelen en soms niet eens uitleggen waar het precies vandaan komt of waar het precies op gebaseerd is.

Zodra je iemand deelgenoot maakt van een beslissing gebaseerd op gevoel, kan een ander hier met een heel andere blik naar kijken. Heel praktisch, maar ook heel verfrissend. Juist omdat je gevoel zo sterk is, spelen andere (verstandelijke) overwegingen niet of nauwelijks een rol. Je kunt dus zeggen dat je ergens een stukje beeldmateriaal mist, wat door een ander aangevuld kan worden. Zo heb je de mogelijkheid om iets van meerdere kanten te bekijken, kanten die anders onderbelicht waren gebleven. Dat geeft een zekere meerwaarde, waarna je met een nieuwe blik naar iets kunt kijken en dingen kunt meepakken in je gevoel, die eerder niet in beeld waren.

Afhankelijk van de meerwaarde kun je dan wellicht je keuze/beslissing bijstellen of herzien. Dit zal voor iedereen anders zijn, mede afhankelijk hoe sterk je gevoel over iets is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Twijfel is de beste remedie tegen fanatisme. Wat mij betreft dus heel gezond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gevaar van heel zeker zijn is dat je onzeker wordt.
Juist als je zo zeker bent,is de kans groot dat je iets over het hoofd ziet, je wordt er als het ware blind voor.
Door het gevoel zo zeker te zijn , sluit je verder alle mogelijkheden af dat het ook niet zo kan zijn.
Je overweegt het niet eens en dat is het grote gevaar van zo zeker zijn.
Soms als je een ander zijn mening vraagt en het blijkt anders te zijn dan je eigenlijk zeker wist, dat maakt je onzeker.
Als je dat eenmaal bent dan ga je vaak ook aan andere dingen twijfelen en wordt je nog meer onzeker.