Wat heeft het brein voor rol in het onthouden van iets op een bepaalde manier?

Bijvoorbeeld nummers, ik merk dat ik nummers altijd in een bepaalde soort volgorde onthoud, terwijl mijn vader dat anders doet, als ik de manier van mijn vader hoor, kan ik hier bijna geen wijsheid uit halen zonder heel goed te luisteren of het op te schrijven...

Bijvoorbeeld een telefoonnummer:

Ik onthoud het nummer als:

Terwijl mijn vader dit onthoud:

Toegevoegd na 1 minuut:
Weet iemand waardoor dit komt? Waarom vind ik de ene manier makkelijker en mijn vader de andere manier?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Waar het verschil vandaan komt is eigenlijk niet goed aan te geven ; voor dergelijke 'ezelsbruggetjes' zijn geen vaste regeltjes. Wel is bekend dat we getallen het makkelijkst onthouden als we ze opdelen in groepjes. Zo kun je maximaal rijtjes van ik meen zeven getallen in je hoofd 'stoppen' maar groepjes van 2, 3 of 5 werkt vaak makkelijker. En ja, zo kunnen we hele groepen van groepen in groepen getallen verdelen. Al wordt het lastiger naarmate de getallen langer en de samenhang onlogischer wordt. Lang niet iedereen is het gegeven PI tot in het honderdste getal na de komma te onthouden. Mij niet in elk geval.

Zo krijgen series getallen als het ware een soort 'ritme'; in je hoofd, als een liedje bijna, waar je ook haast niet vanaf kunt wijken. Een getal dat je in groepjes van 3 hebt opgedeeld in groepjes van twee moeten opdreunen is een schier onmogelijke opdracht. Ook koppelen we getallen vaak aan een beeld, een gevoel, een emotie, zonder dat er een duidelijk direct verband hoeft te zijn, maar dat het toch makkelijker maakt het beeld / gevoel / emotie en dus rijtje 'terug te halen' in ons werkgeheugen.

Dat werkt ZO goed, dat het soms zelfs onmogelijk is telefoonnummers of een uit je jeugd te vergeten, zelfs als je dat nummer al 40 jaar niet meer hebt hoeven bellen. Grappig genoeg verdwijnen, als je veel MEER nummers moet onthouden, de laatste nummers het eerst. De hersenen hanteren dus een duidelijk 'last in, first out'- principe, dat echter pas echt goed tot uiting komt als er problemen met de hersenen ontstaan zoals alzheimer.

Maar waarom jij de ene manier (series van 3) makkelijker vindt en je vader series van 2, terwijl ik weer in series van vier neig te denken, dat zal net zoiets zijn als al je andere denkbare voorkeuren : ongrijpbaar. Toeval. En ook voor het proces niet belangrijk.