Waarom kijken mensen met de rijrichting mee als ze passagier zijn?

Ik zit vaak in de bus. Het valt me op dat medepassagiers in bochten en dergelijke meekijken in de rijrichting. Ook lijken mensen op te letten bij oversteken en inhalen. Waarom doen ze het? Ze hebben als passagier weinig tot geen invloed.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Om te anticiperen op bochten en eventuele stopplaatsen, zo controleer je je evenwichtsgevoel en wordt minder snel wagenziek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ze willen weten waar de bus naar toe rijdt. En om in de gaten te houden wanneer ze moeten uitstappen; lijkt me logisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan alleen overmezelf antwoorden,kzit vaak naast me broer in de auto en let ook op fietsers,stoplichten etc. Ik denk dat het n vorm van "meerijden" is,ook al kun je niks doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik in tegengestelde richting kijk als ik in de bus zit word ik misselijk. Vandaar dat ik met de rijrichting meekijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
antwoord hierboven is ook logisch, als je ziet welke beweging gemaakt wordt en welke kant je opgaat is er niets aan de hand. Maar als je ergens anders heen gaat, of achteruit in de bus of trein zit, raakt je evenwichtsorgaan in de war, net als bij bijv. Een achtbaan. Bij mensen met een sterk ontwikkeld evenwichtsorgaan kan dit leiden tot ziekte, zelfs overgeven en flauwvallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van nature letten de mensen onbewust op, om in de gaten te houden vanaf welke kant een eventueel gevaar te voorschijn komt. Mannen hebben dit sterker dan vrouwen. Kijk maar eens in een willekeurig restaurant, croisanterie of kantine. Als er stelletjes zitten te eten, kun je zien dat in de meeste gevallen de man met zijn gezicht naar de in- uitgang zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je bang bent dan doe je dat... Als je de chauffeur niet vertrouwt dan doe je dat... Angst dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan dan beter voorbereiden op een eventueel ongeluk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik in de auto zit, naast de gene die rijd, dan kijk ik ook altijd mee.
Teneerste om een eventueel ongeluk te verkomen, door het stuur over tepakken, ik heb trouwens geen rijbeweis, maar ik heb het al een paar keer gedaan, en dat ging heel goed.
Ja ik weet dat je handsfree moet bellen, maar maak de gene die rijd dat maar wijs, plus, mensen hebben er nogal een handje van, om hun gordel pas om te doen, als ze eenmaal al rijden, inplaats van, als ze nog stil staan.
Allemaal van die dingen, waar je als chafeur je handen bij nodig hebt.
En ik heb niet zo'n zin om meegesleurd te worden, in een ongeluk op die manier, die zo makkelijk te verkomen is.
Dus let ik goed op, en pak het stuur over, als het moet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is de natuur van de mens om altijd zover mogelijk in de rijrichting te kijken .
Zit maar eens met de auto in de file je wilt er altijd voorbij kijken .