Hoe kan je mensen het beste verantwoordelijkheden leren?

Mensen die verantwoordelijkheden kennen staan vaak sterker in het leven. Maar hoe zou je iemand verantwoordelijkheden kunnen leren zodat die iedere situatie met verantwoordelijk benadert.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het begint al met de opvoeding van het kind. Geef als ouder het goede voorbeeld. Ik heb bewust mijn zoon als peutertje al vaak keuzes laten maken i.p.v. op te leggen.Bijv; bij het naar bed gaan om 7 uur, keek hij altijd eerst tik-tak op tv.daarna gingen we samen nog wat lezen
en om half 8 ging het licht uit. Dan moest hij gaan slapen. Soms was er nog iets leuks op tv en vroeg hij of hij dat nog mocht zien. Dan zei ik niet dat hij naar bed moest, maar liet hem kiezen. Ik legde dan uit dat het filmpje wat hij wilde zien tot half 8 zou duren en dat er dan geen tijd meer was om te lezen. Dus mocht hij kiezen. Hij koos dan altijd voor toch naar bed en lezen, want dat vond hij het leukste wat er was.
Als hij het ergens niet mee eens was op school, stelde ik hem voor de keus om het de juf te zeggen, ik legde hem dan uit dat hij alleen op die manier te weten kon komen of hij gelijk had of niet en dat alleen juf kon uitleggen waarom. Of hij moest het laten met als gevolg dat hij nooit te weten zou komen of hij nu wel of geen gelijk had. Hij koos dan meestal voor het eerste,nl. de confrontatie aangaan en ik prees hem altijd met zijn keuze.

Kijk, je moet ze begeleiden en duidelijk waarschuwen als de keuze verkeerd is. Laat het hem dan zelf ondervinden als hij toch bij zijn keuze blijft.( Als het geen gevaar oplevert naturlijk) Het zijn dan wijze lessen in het vervolg en ze krijgen dan het gevoel dat ouders vaak toch gelijk hebben. Ze nemen jouw mening dan snel serieus. Afspraken nakomen, je aan je woord houden, op tijd zijn. Dat zijn van die essentiële dingen waarin je zelf het goede voorbeeld moet geven en erop toezien dat hij dat ook doet en belangrijk vindt. Mijn zoon zal altijd ergens te vroeg zijn maar nooit te laat. Hij gaat dan wel eens veel te vroeg de deur uit, maar dat is zijn keus. Hij houdt niet van stress en op die manier vermijdt hij dat. Ik hoef hem niets op te leggen, hij kent zijn verantwoordelijkheden en dit gaat automatisch als je altijd maar de vinger aan de pols houdt en af en toe eens checkt of hij niet iets vergeten heeft, zoals zijn boekverslag voor school dat voor een bepaalde tijd ingeleverd moet worden. Ik doe dat wel om er zeker van te zijn dat hij het niet vergeet. Eigenlijk is dat nooit nodig geweest, maar het is voor de zekerheid.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Al vanaf de prille jeugd, door van jongs af aan het kind te begeleiden met en het l;aten experimenteren met het maken van keuzes. Als ze wat ouder zijn geef je ze steeds iets meer verantwoording bij goed doen belonen en als het niet goed gaat een stap[je terug doen en herhalen tot het goed gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben het eens met het vorige antwoord, maar in de praktijk zie je soms dat mensen die weinig verantwoordelijkheid kennen, het opeens wel hebben als het nodig is,bv bij ziekte of overlijden van partner, of bij ongelukken, of bij werk waar ze toevallig inrollen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan mensen alleen met verantwoordelijkheden om leren gaan, door ze verantwoordelijkheden te geven.
uiteraard moet er in eerste instantie wel een achterwacht zijn, waar ze terecht kunnen.
dus begeleidt in het diepe gooien :)l
13 jaar geleden
Om mensen vooral verantwoordelijkheid te geven, met anderwe woorden vertrouwen geven aan een persoon. Accepteren dat er fouten worden gemaakt en dat iemand misschien niet precies volgens jouw methode doet. Als iemand zelf wil en hem/haar vertrouwen wordt gegeven dan zal je zien dat zo iemand het meestal dubbel en dwars terugbetaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de ervaringen in het leven zélf brengen als vanzelf verantwoordelijkheden bij...geloof me maar ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al vroeg zelf keuzes leren maken en oplossingen leren vinden. Dat begint bij beslissen over kleine, minder belangrijke dingen (en dat niet afkeuren) en later steeds complexere dingen. Dan leer je wat het je oplevert en dat jij zelf verantwoordelijk bent voor de keuzes die je maakt.
Als je moeder steeds alles voor je beslist of je partner dan wordt je niet volwassen en heb je het extra moeilijk in de grote wereld.