Vind je uitstelgedrag ok?

Het opvoeren van de spanning kan goed werken voor sommigen. Ook bij samenwerking? Doe je het zelf?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Jawel, mijn motto is "stel niet uit tot overmorgen, wat je ook morgen kunt doen" :-)

Nee, serieus, mij spreekt "Wu Wei" erg aan, ofwel "handelen door niet te handelen". Het gaat om betekenis, niet om het handelen zelf.

Uitstel suggereert dat alles nu moet. Dat is wat mij betreft kenmerkend voor de westerse wereld van vandaag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Uitstellen ken/kan ik... En doe ik ook, behalve totaal onvermijdelijke zaken, zoals naar het toilet gaan... Dat moet je toch als je het voelt... Daar ontkom je niet aan...

Is niet ok, zeker niet in samenwerking met anderen...
Ja ik doe het zelf ook...

:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik heb zelf ook uistelgedrag. Ik vind dit aan de ene kant ok, aan de andere kant erger ik me hier wel eens aan. Soms komt het voort uit laksheid, soms komt het voort uit het niet willen/durven beginnen aan iets waarvan ik weet dat het lastig/moeilijk wordt. Bij sommige zaken kan uistelgedrag positief uitpakken, omdat je dan te maken krijgt met tijdsdruk waardoor je prestaties beter worden.

Toegevoegd op 17-05-2009 18:06:36
Bij anderen, bijv met samenwerken vind ik uitstelgedrag bijzonder irritant. Het zorgt er voor dat ik alles op me wil nemen. Bij mezelf weet ik dat het toch uiteindelijk wel gebeurt, bij een ander durf ik daar niet op te vertrouwen. Met als gevolg dat ik aan het eind alles heb gedaan en de ander er makkelijk van af komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een nare eigenschap van mezelf maar ik heb er ook last van. Als het alleen jouw persoonlijk treft vind ik het prima. Het is je eigen keuze en daarmee tref je niemand behalve jezelf. Of het slim is om dingen lang uit te stellen dat is een tweede. Als je echter andere mensen door je uitstel treft dan vind ik dat heel iets anders. Onder je eigen luiheid hoeven geen mensen getroffen te worden. Vooral als het een kwestie is van discipline. Als ik dus samenwerk met iemand stel ik nooit iets uit en doe ik mijn best.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet het wel Oké vinden, anders zou ik niet met mezelf kunnen leven.
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord "uitstelgedrag" klinkt naar mijn mening als zodanig al negatief. Niet omdat "uitstel" er in zit, maar de term "gedrag" suggereert dat degene die concreet iets uitstelt, dat doet omdat uitstellen kennelijk in zijn/haar aard ligt. Omdat hij/zij "altijd" uitstelt.... "Het klinkt dan, denk ik, al snel verwijtend. Als iemand aarzelt iets - nu meteen al - te doen, kan dat ook heel weldoordacht zijn, of van gezonde zellfbeheersing getuigen. Kortom: ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat iemand de term "uitstelgedrag" in een positieve context gebruikt, terwijl "uitstellen" beslist wel goed kan zijn. Het woord kan dus minstens zoveel zeggen over de afzender als over de geadresseerde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb mijn antwoord zo lang uitgesteld, dat ik nu helemaal onderaan sta :(
14 jaar geleden
Nee hoor antwoordman, ik sta er nog onder.

Uitstellen van dingen is iets waar ik mezelf ook vaak schuldig aan maak.
Het negatieve aspect van het uitstellen is vaak de tijdsdruk die je op het einde hebt (zeker als het iets betreft waarvan je dacht dat het een makkie was en het blijkt tegen te vallen). Het positieve aspect is dat ik juist veel creatiever ben als het onder druk moet...

Raar genoeg ben ik trouwens vooral goed in het uitstellen van hele leuke dingen. Onder het motto van: Laat ik eerst de minder leuke karweitjes maar doen, dan kan ik daarna leuk dat en dat doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus.. feit dat je onderaan staat betekend dat je mijn vraag leuk vind? ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, zo zou je het ook kunnen bekijken.. Je zou ook kunnen denken dat ik het van het weekend te druk had met andere leuke dingen waardoor ik je vraag pas nu zag :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan deed je het dus verkeerd om?
Er zijn er velen waarvan ik wilde dat ze iets meer of langer uitstelden....soms kan even nadenken geen kwaad.

Anderen komen weer moeilijk ergens toe. En doen te weinig.

Ik probeer te letten op het window of opportunity:

- wat is het VROEGST mogelijke moment om iets goed te kunnen doen? (wat moet er voordat ik het doe eerst af zijn, of bekend zijn, of welk inzicht moet ik goed hebben?)

- wat is het LAATST mogelijke moment om het te doen? (heeft het daarna nog wel zin? kans voorbij? moet het anders?)

als je dat in de gaten houd heb je tussen die momenten in alle vrijheid:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opvoeren van de spanning bij samenwerking? Laat het voorspel dan maar lekker lang duren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens onderzoekers heeft 20% van de mensen last van structureel uitstelgedrag: ze schuiven dingen voor zich uit, ook zaken die echt geen uitstel dulden.

Hoe ontstaat uitstelgedrag? Daarover verschillen de experts van mening. Een aantal onder hen meent dat procrastinatie diepere oorzaken heeft die wortelen in de kindertijd. Een studente die haar thesis op de lange baan schuift, zou bijvoorbeeld aan faalangst kunnen lijden omdat haar ouders vroeger geen vertrouwen in haar hadden. Of misschien werd ze autoritair opgevoed, en is ze daardoor zo dwars geworden dat ze nu niet in staat is om deadlines te respecteren…

Uit onderzoek blijkt dat uitstellers allemaal laag scoren op 'zorgvuldigheid'. Het persoonlijkheidskenmerk zorgvuldigheid staat voor de mate waarin je doelgericht bent in je activiteiten.
Uitsellers zijn doorgaans genotzuchtiger en hebben minder zelfdiscipline. Iedereen geeft de voorkeur aan leuke zaken, maar bij hen is die behoefte aan genot groter. Bij saaie of lastige taken, haken ze af. Ook verliezen ze hun langetermijndoelen gemakkelijk uit het oog als zich pleziertjes op korte termijn aandienen. Zodra er een e-mail binnenkomt, zijn ze afgeleid.

Ben je een uitsteller, dan zal dit altijd een gevoelig punt blijven, maar door timemanagement kom je wel een stuk vooruit.

Enkele tips:
Verban afleiding. Plaats geen radio, televisie of telefoon in je buurt. Zet je gsm uit en laat je mailprogramma gesloten. Vertel jezelf niet langer hoe lastig of saai de taak is. Ga aan de slag en probeer het minstens 5 minuten vol te houden.
Focus op de beloning. Bijvoorbeeld als je onkruid moet wieden: "Weer een stap dichter bij een mooie tuin waarin ik een barbecue kan organiseren voor m’n vrienden."
Vertaal langetermijndoelen in kortetermijntaken. Beloon jezelf als je zo’n deeltaak af hebt. "Ik doe eerst de voortuin. Lukt het, dan trakteer ik mezelf op een milkshake."
Als er iets dringends tussenkomt, vraag je dan af: is dit belangrijk voor mijn taak of niet. Is het dringend maar niet relevant voor je taak, zeg dan 'nee' of 'later'.
Maak je plannen én de hindernissen concreet. Bijvoorbeeld: "Zaterdagnamiddag ga ik mijn belastingbrief invullen."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan niet voor een ander oordelen, maar ik zelf hou helemaal niet van uitstellen. Ieder plan of idee wil ik zo snel mogelijk uitvoeren er ontstaat een soort vreemde gedrevenheid die niet te stoppen is. het moet gewoon.
Dus vind ik het uitstel gedrag van anderen meestal ook niet ok.