Zijn er gedegen wetenschappelijke onderzoeken die duidelijk maken waarom mensen zoveel van hun emoties laten afhangen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou je in deze vraag het woord "waarom" moeten vervangen door "of" en "zoveel" door "veel". Dan is de suggestie weg...
Ik vind het nu nog steeds suggestief en zo wordt onderzoek niet gedaan. Men onderzoekt OF iets zo is en speculeert over het WAAROM...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me toch wel (met enige moeite) objectief vast te stellen of iets plaatsvindt. Als ik op basis van mijn persoonlijke ervaring meen dat het vaak voorkomt kan het toch nog steeds zo zijn dat het ook onderzocht is? Met andere woorden, welke suggestie leg ik precies in de vraag volgens jou?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraagt niet OF het plaatsvindt (wat inderdaad vast te stellen is), maar WAAROM. Doordat je WAAROM vraagt, ga je ervanuit dat het zo is. Dat is een suggestie dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De suggestie is dat mensen veel van hun emoties af laten hangen.
Maar ik ben 't eens dat dat zo is. Het is een simpele ervaringsfeit.
Denk ook maar aan allerlei proeven met apen en jaloezie. De één krijgt een druif en een ander iets wat minder lekker is, voor 't zelfde klusje. De volgende keer accepteert de aap die andere beloning niet meer - hij wil dan ook een druif. Een onderzoek van niks, kan je zo opzetten. Er zijn legio van dat soort onderzoekjes te bedenken: en allemaal bevestigen ze de suggestie. Ik zou 't eigenlijk zelfs geen suggestie willen noemen, maar een feit. Al is 't woord 'zoveel' natuurlijk erg subjectief, het is voor mij evident dat mensen erg emotionele wezens zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is emotie de drijvende kracht achter elk handelen, maar dat is niet het probleem.
Het gaat om gedrag, heb je geleerd om je gedrag zo te sturen dat het voor anderen acceptabel is, dus de omzetting van de emotie naar acceptabel gedrag.

Het beste antwoord

Er zijn veel onderzoeken gedaan naar hoe emoties gedrag kunnen sturen. Meestal wordt dan wel één emotie uitgekozen, zoals bijv. angst. Kijk eens op de website hieronder waar verschillende onderzoeken over emotie en gedrag staan uitgewerkt en ook theorieën over gedrag en emotie.

Eigenlijk is ons gehele gedrag gericht op welke emotie het oproept bij ons. Gedrag dat negatieve emoties oproept wordt vermeden en gedrag dat positieve emoties oproept wordt bevestigd. Dat geldt voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een emotie is subjectief, en alleen als je die subjectiviteit hebt doorzien ben je zelf een wetenschapper aangaande emoties... Dus waarom laat je een ander je een mening opdringen terwijl jij zelf alle wetenschap in huis hebt...

En het is onjuist, mensen laten niets afhangen van emoties... Het is een emotie die een mens kaapt, als een mens onder invloed van emotie is, is hij net zo min aanspreekbaar als dat hij verdovende middelen gebruikt heeft of alcohol... Dan regeert de emotie en de persoon is helemaal pleiten... Als de emotie zichzelf teruggetrokken heeft, dan pas komt er weer ruimte voor de oude mens... En ik vertel je hoe sterk dat een mens gedomineerd wordt door een heel scala aan emoties die zich repeteren in aantal en vorm...

Pas als je ze doorzien hebt, ben je of een hele goede acteur of een mysticus... En dan ben jij de baas over je emoties, heerlijk vrij ben je dan... Ik kan je dat uit eigen autoriteit zeggen dat het zo is... Want geen enkele emotie is ongezien in XiniX en het mag er allemaal zijn, maar is hem nooit de baas...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reden waarom mensen zoveel van hun emoties laten afhangen is biologisch en historisch.

We beschikken over "drie soorten hersenen":

- de hersenstam regelt onder meer de instincten en is al meer dan 500 miljone jaar oud is de geschiedenis van leven de wezens op aarde.
- het limbisch systeem slaat onder meer onze emoties op en is ruim 200 miljoen jaar oud
- de neocortex waar onze ratio in zit is "slechts" 10 miljone jaar oud.

Met andere woorden: onze "emotionele hersenen" zijn gigantisch veel ouder dan onze "rationele" hersenen. Ze zijn daardoor veel krachtiger en dominanter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die zijn er wel.
Het antwoord wordt echter sterk beinvloed door de exacte vraagstelling.
Zelf vind ik, uitgaande dat je maar ongeveer 5% van je hersenen gebruikt voor je denken, die andere 95% niet zit te klaverjassen.
Ik heb de opvatting, dat ons onderbewustzijn en emoties zich daarin ophouden.
Dus is een emotionele keuze mogelijk beter onderbouwd dan wat je met 5% van je hersenen aan visie hebt geproduceert.
Kleine beslissingen neem je met je verstand, grote echter met je hart.
Je nuchtere verstand kan met niet teveel feiten en gegevens goed overweg.
Bij complexere zaken die veel onbekende variabelen bezitten, werkt het verstand niet goed, het kan er niet mee omgaan.
Dan kan een goed werkend gevoel/onderbewustzijn/ emotie die op een andere manier afweegt, een intuitief besluit nemen die vaak achteraf gezien goed is.
Mensen die veel van hun emoties af laten hangen , hebben dit gebeuren dan waarschijnlijk ontdekt en
leren gebruiken.
Als je scherp oplet zul je ook bij jezelf ontdekken dat je meer besluiten op emotionele gronden neemt dan je je normaal gesproken bewust bent.
Gelukkig maar, een mens is geen computer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is er. Er is een ookheel mooi boek over geschreven. Zie bronvermelding.