Is het Katholieke geloof (of ander geloof) in brede zin niet juist een goede medium om te relativeren, en naast dat ook om jezelf kwetsbaar op te..

stellen om zodoende het idee te krijgen dat er iets is in de vorm van een God dat je begrijpt als geen ander?
Is jezelf kwetsbaar opstellen tegen het onbekende niet juist een medium om geborgenheid te krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo zou het kunnen zijn ja. Voor best wat mensen kan het ook zo werken. In de praktijk kiezen veel mensen ervoor om de nadruk van hun geloofsovertuiging of de kern daarvan op een ander vlak te leggen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dat voor *jou* zo is, dan mag dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zei de pater ook al tegen dfe misdienaars en internaatboys. Stel je kwetsbaar op en knyp niet zo krampachtig.

Antwoorden (4)

religie is ook hoop in tijd van hopeloosheid. Je gevoel van geloof is ook een bron van innerlijke krachten. Dus ergens in te geloven is een weg om weer kracht te vinden. Vaak maakt het voor mensen ook niet uit wat ze doen maar juist hoe. Jezelf kwetsbaar maken door ergens blind in te geloven is dan ook weg om een leven te leiden, vraag is alleen leef jij het of leef je je leven voor een ander? Ook moet je niet vergeten dat mensen kunnen gehersenspoeld
zijn en daardoor blind zijn over andere ideeën. Persoonlijk ben ik gedoopt maar me karakter zal altijd naar verklaringen zoeken. Goed dat ik nu leef want 200jaar geleden was anders denken iets wat je je kop kan kosten. Als je jezelf wilt ontwikkelen om sterker in het leven te staan dan is zelfs dat simpel uit te leggen en daarbij heb je ook geen religie voor nodig. Ik geloof dat mensen pas echt volwassen zijn als zij de verantwoordelijkheid van zichzelf en alles om hun heen snappen. Haha dit duurt wel ff en hoewel we er misschien nooit komen verlicht het streven ernaar wel je leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb niet de indruk, dat godsdienst enige invloed heeft op je zielsrust. Godsdienst is inderdaad opium voor het volk. Een flinke joint werkt beter dan een kerkdienst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Relativeren kan ook zonder godsdienst. En waarom zul je je kwetsbaar op moeten stellen om te begrijpen dat er zoiets als een God bestaat. Als er een God bestaat dan bestaat hij, als hij niet bestaat, is hij er niet. Zo simpel is het lijkt me. Kwetsbaar opstellen is geen medium, daarvoor moet je bij Jolanda zijn. Geborgenheid ontmoet je in je gezin, echtgenoot, etc.
Waarom al die vaagheden creeren om achter bepaalde zaken te komen. Niemand kan bewijzen dat er een God bestaat, dus geloof er gewoon in of niet. Wel zo makkelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kwetsbaar opstellen tegenover de juiste mensen werkt ontwapenend en opent deuren, jezelf kwetsbaar opstellen tegenover figuren die vanuit een ernstig egocentrisme, egoisme, jaloezie,haat en/of narcisme handelen is ronduit gevaarlijk.
Dat is hetzelfde als een wandeling gaan maken in een mijnenveld.
Het onbekende moet voorzichtig onderzocht worden op goed-/kwaadaardigheid en zijn daar aanwijzingen voor dan kun je wat proefballonnetjes loslaten.
Wel moet ik eerlijk aangeven dat verreweg de meeste mensen goedaardig zijn als je ze zelf vriendelijk en met vertrouwen benadert.
Toch is het niet zo dat als je je kwetsbaar opstelt, daardoor onkwetsbaar wordt!!
Voorzichtigheid is geboden zonder een paranoide houding aan te nemen.
Toch verraad een mens die je nog niet kent veel door lichaamstaal en ook of ze een boek over lichaamstaal uit het hoofd geleerd hebben.
Met geloog of dat het Katholieke is of niet heeft dit alles niet heel veel te maken.
Een Godsvertrouwen echter geeft geborgenheid, dat is echter niet aan een denominatie (soort kerk) gebonden.
Je vind oprechte gelovigen en wolven in schaapskleren onder alle geloofsgroepen en ik kan dat uit ervaring weten.Na zowat 30 jaar lezingen voor diverse kerkgroepen gehouden te hebben ben ik in al deze groepen zowel buitengewoon oprechte als onbetrouwbare mensen tegengekomen, dat geld net zo goed voor de leiding (ouderlingen, oudsten , dominees en diakenen, priesters.)
In diverse forums , radio en TV programma's ed. ben ik velen , ook landelijk bekende gelovigen en kerkleiders tegengekomen en heb met hen samengewerkt.
Wat mij opgevallen is dat sommige mensen van naam waar ik een goed gevoel bij had ook later bleken zuiver te zijn in hun streven maar ook heb ik zeer beroemde mensen meegemaakt waar ik grote moeite mee had, ook dat bleek vaak veel later terecht.
Kijk dus uit tegenover WIE je je kwetsbaar opstelt.
Dat iemand een status en/of titel heeft zegt NIETS over de bedoelingen van de persoon, dat heb ik in ieder geval wel geleerd. Toch wil ik sluiten met de Bijbelstrofe "vrees voor mensen spant een strik maar wie op GOD (JEHOVA) vertrouwt, zal niet beschaamd uit komen...."