Als je gisteren een vraag over oerknal stelde en er staat vandaag in Spits een artikel over, dat is toch toeval, hè?

En geen helderziendheid, toch? Nee, hoewel, het woord oerknal komt bepaald niet elke dag voor. Is het soms vooruitziend? Wie heeft soortgelijke ervaringen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Laatst had ik een vraag gesteld waarom zoveel mensen naar Amsterdam gaan met Koninginnedag. De zaterdag erop, een paar dagen later, stond er een artikel over in het NRC. Of het toeval is weet ik niet. Ik heb wel een aantal hypothesen:
1. Dagblad journalisten struinen het internet af voor ideeën voor een artikel en komen dus ook langs GV.
2. Journalisten leven in dezelfde maatschappij als wij en krijgen dan ook de zelfde vragen en ideeën als ieder ander. In die zin een logisch 'toeval'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat is toeval, inderdaad...

Wie weet dat je dat van te voren wist, alleen jij zelf weet dat...

Ik heb vaak van zulke toevallen hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan toeval zijn.

Het is ook mogelijk dat je kortgeleden een artikeltje hebt gelezen over de (toen nog) aanstaande lancering van Herschel en Planck door de ESA. Die gaan (indirect) de oerknal bestuderen.

Onbewust is die oerknal in je gedachten blijven hangen. Toen kwam je vraag op, en die heb je hier gesteld. Toen je de vraag stelde, was je het verband met het artikeltje over Herschel en Planck al lang weer vergeten.

Toen was het donderdag, en Herschel en Planck werden gelanceerd. De volgende dag (vandaag) schrijven alle kranten daarover, en dus over de oerknal.

Zo gezien is het geen toeval meer. En toch heel logisch verklaarbaar, zonder te moeten uitgaan van helderziendheid of voorspellende gaven.

(Ik heb 3,5 jaar gewerkt aan het standregelsysteem van Herschel - wat een opluchting dat de lancering zo vlekkeloos is verlopen!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit lijkt me heel waarschijnlijk!
Yepp, da's toeval, toeval bestaat ook al beweren mensen soms van niet. Ik heb ook wel eens wat leuks gekocht en mijn vriendin had exact hetzelfde gekocht, zo'n pabo speeltje, u kent dat wel :-P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over hoeveel zaken die vandaag in de krant staan heb je gisteren géén vraag gesteld? Met andere woorden, al die honderdduizenden berichten, iedere dag weer, waar je niet aan hebt gedacht de dag er voor, die moet je meetellen als 'missers'. Als je dat doet dan blijk je er wel heel erg vaak naast te zitten, vind je ook niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toeval is een gebeurtenis met een zeer kleine kans van optreden. Maar is die kans nou wel zo klein?

De kans op 10x achter elkaar een 6 gooien met een dobbelsteen is erg klein. Maar als je 1000.000x achter elkaar gooit, dan is de kans groot (althans al een stuk groter) dat daar een reeks van 10 zessen in voorkomt.

Eén gebeurtenis (zoals het in de krant lezen over een onderwerp waar je gisteren een vraag over stelde) kan dan wel een kleine kans hebben, maar als in jouw leven de ene na de andere gebeurtenis plaatsvindt (en dat is zo), dan is de kans dat dergelijke gebeurtenissen in de grote reeks gebeurtenissen voorkomen zo goed als 1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarover praat men? Dat hoort dus tot de interesses en is actueel. Daar is een krant op gericht en het wordt gelezen. Precies het doel van een krant.