Mijn neefje van 9 is op verjaardag heel erg gefocust op zoete dingen, wat kan dat betekenen?

Hij wil iedere keer een nieuwe stuk taart en is dan de hele dag gefocust op de mogelijkheden op een extra stuk.

Ik weet dat kinderen heel erg van zoetigheid houden, maar ik hoorde van andere familieleden dat hen dat ook opviel dat hij in plaats van spelen daarmee bezig is. Hij is (nog) niet dik.

Toegevoegd na 14 minuten:
Het gaat dus om een kind dat drie uur in de keuken staat om te kijken of er stukje taart achterblijft en zich met niets anders wil bezighouden.

13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ik denk dat als ouders erg krampachtig met zoetigheid omgaan, je vanzelf kinderen kweekt die heel erg gaan focussen op zoetigheid zodra het in de buurt (binnen handbereik) komt.

Mijn zoon heb ik opgevoed met de gedachte 'Bordje leeg, daarna mag je eten wat je wilt' en die heeft soms zin in iets zoets, soms ook niet en dan slaat hij een aanbod gerust af. Het is voor hem niet boeiend, want het heeft nooit een strijd gevormd.
Terwijl ik regelmatig kinderen op feestjes zie die van hun ouders nauwelijks wat zoets mogen (want daar worden ze dik van, slecht voor de tandjes, uberhaupt 'slecht', of niet biologisch/ecologisch verantwoord blabla) en DAT zijn nou juist de kindjes die in mum van tijd een hele bak M&M's leeg VRETEN...of een stuk taart in jouw geval...of twee, of drie...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Mooi omschreven, en een goede methode gebruik je voor je zoon op te voeden :)

Andere antwoorden (7)

Dat betekent niets bijzonders. Dat is normaal gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
en waarom doen niet alle kinderen dat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat (gelukkig!!!) niet alle kinderen gelijk zijn.
Dat hij het gewoon erg lekker vind,
ik denk dat zijn ouders van tevoren het beste even met hem kunnen praten, en uitleggen dat hij 1 stukje mag hebben en daarna niet meer.
Dan heeft hij ook niet de hele dag de hoop op misschien nog een stuk,.
meteen goed duidelijk zijn
13 jaar geleden
Normaal is taart eten nog iets bijzonders als het niet veel gegeten wordt. Vandaar dat hij er geen stuk van wil missen :-)
Als hij het nu elke dag zou eten en zo zou reageren, dan werd het een ander verhaal.
Waarschijnlijk is het zo afgelopen als je er drie tegelijk aan hem aanbiedt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij zal het misschien niet elke dag krijgen dus als het nu in overvloed is, is het wel t begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heeft hij er behoefte aan, mogelijk bloedgroep laten testen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
wat heeft de bloedgroep er mee te maken?
Als dat neefje van 9 dat alleen maar heeft op verjaardagen, waar eindelijk eens een keer taart gegeten mag worden, en verder niet, dan lijkt mij er niet veel aan de hand.

Ik vind het wel zielig, drie uur in de keuken en verder niks willen doen.

Maar als het al een probleem is, is het toch het probleem van de ouders. Hoe gaan zij met hem om? Wat mag hij wel en niet qua snoepen?

Ik zou hem gewoon een keer op een verjaardag zo veel taart laten eten als hij wil. Zie je wel hoe dat uitpakt. Maar dat is aan de opvoeders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie wel vaker kinderen met dit gedrag.

Het beste is om afspraken (de ouders dan) met hem te maken. Hoeveel mag hij, wanneer mag hij het.
En dat hij dan in de tussentijd fijn moet gaan spelen. Hij zal dan toch niets extra's krijgen als hij in de keuken blijft staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk vind ik je oplossing 1 van de beste. Niet bezig houden met problemen maar juist gewoon doorgaan.
Volwassen staan in mijn ogen boven kinderen. Dus als je je gedrag gaat veranderen vanwege dit soort gedrag dan heb je eerder kans dat jet het juist aanmoedigt. Juist als volwassen op 1 lijn staan en een kind een kind laten lijkt mij ook het beste.