Als ik concerta slik terwijl ik geen ADHD of iets in die vorm heb. Wat gebeurt er dan met me?

Ben er altijd al nieuwschierig naar geweest!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb je NoControl over jezelf :p

Antwoorden (3)

Je zal er drukker van worden of juist veel rustiger, Concerta maakt al shet ware een extra stofje ana in de hersenen di eADHD-ers gebruiken.

Nadelig is dat je er hartkloppingen van kan krijgen of dat je niet kan slapen of juist erg moe ervan wordt. ook kan je er misselijk van worden etc.

Ik raad het je in ieder geval erg af, het werkt daarnaast ook nog eens ruim 6 uur (ligt aan de dosering) en het is niet voro niets een medicatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan werkt het ongeveer als speed. Concerta is een middel met vertraagde afgifte, daar zul je waarschijnlijk wat minder van merken dan van ritalin. Wat je precies ervaart, is moeilijk te voorspellen, maar je kunt in de eerste plaats last krijgen van dezelfde bijwerkingen die iemand met ADHD natuurlijk ook kan krijgen, zoals hartkloppingen, een hoge hartslag, hoofdpijn, slapeloosheid en een verminderde eetlust.

Daarnaast is de kans groot dat je er nerveus van wordt, en dat je je opgefokt voelt, of moeilijk stil kunt zitten. Een enkele keer worden dergelijke middelen misbruikt (illegaal dus) door studenten om makkelijker te kunnen studeren, maar bij mensen zonder ADHD verhoogt het niet echt de concentratie, hooguit kun je beter wakker blijven ook als je een nacht heel weinig hebt geslapen. Methylfenidaat, de werkzame stof in concerta en ritalin, is een amfetamine-achtig middel, en zo werkt het dus ook. Bij mensen die heel moe of slaperig zijn, kan het ervoor zorgen dat ze zich alerter voelen en dat ze minder slaperig zijn, vandaar dat deze middelen naast voor ADHD ook geregistreerd staan voor narcolepsie, een slaapstoornis waarbij mensen o.a. overdag heel slaperig zijn en steeds in slaap vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron is mijn geheugen. Welk deel van het antwoord wil je na kunnen lezen? Dan zoek ik daar even een bron bij.
Concerta geeft langdurig een dosis methylfenidaat af, waardoor een niet AD(H)D er dus het effect ondervindt van een amphetamine, je wordt zo hyper als de pest en dat tot wel 24 uur.

bovendien zit je met het nadeel dat de korte piekwaarde van ritalin dan langdurig (zeg maar zeer langdurig) aanhoudt, wat voor een niet aan deze stof gewende persoon weleens als een hel ervaren kan worden en ook nauwelijks onder controle te krijgen is.

zelfs voor op Ritalin ingestelde mensen is Concerta vrij sterk, ze worden er suffer van dan van ritalin.
Dit betekent echter dat jij de volle mep krijgt,
NIET DOEN DUS!!

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ben ervaren met AD(H)D ers in helpen stellen op Concerta Ritalin en Strattera (wat heel anders werkt) en weet zodoende wat er kan gebeuren als mensen verkeerd op deze medicatie reageren.