Soms heeft bijgeloof een nadelig effect, soms voordeel.

Placebo effect kan een nadeel zijn, als je een ernstige ziekte hebt waaraan je wel dood kan gaan en je krijgt een placebo ga je wel dood. Maar bij sommige mensen zit een misselijkheid of hoofdpijn "tussen de oren" en dan kan een placebo wel een voordeel hebben.

Denk maar eens aan de mensen die iets voelen en gelijk denken dat ze iets hebben, (dat is een ziekte) als je die mensen iets geeft, dan hebben ze het niet meer. Of mensen die de deur bij de dokter plat lopen, omdat ze elke keer ergens anders iets voelen, maar dat er elke keer niets aan de hand is.

Dus het heeft zo z'n voordelen en nadelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een placebo heeft zeker een niet te verwaarlozen effect. Of dit valt onder een bijgeloof dat betwijfel ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle geloven en dus ook bijgeloof is zeer nadelig voor de mensheid. Kijk maar om je heen, lees de kranten, kijk naar het nieuws, kijk wat de geestelijken uithalen en gehaald hebben met onze kinderen en hopelijk wordt je wakker en hebt geleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De heren van Oranje wisten heel zeker dat ze beter voetbalden door hun balansbandjes.
(Misschien hadden ze er voor de finale twee om moeten doen...)

Als je zeker denkt te weten dat iets goed voor je is, zal dat een gunstig effect hebben.
Net zo: als je zeker weet dat iets slecht is, dan kan het best dat alleen die gedachte al nadelige effecten heeft ('ik hoef het niet eens te proberen, het lukt toch niet want ik kwam net een zwarte kat tegen' is wel makkelijk en bespaart je misschien frustratie, maar zo laat je ook kansen lopen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal je een nadenkertje geven:
Bijgeloof is de religie van de zwakke geesten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens is altijd al op zoek geweest naar het onbekende, het onmogelijke, het onwerkelijke.
De mens is altijd al op zoek geweest naar een schuldige, buiten hun zelf om.
Een rede waarom iets niet goed ging, of het tegenovergestelde, waarom het juist wel goed ging.
De mens heeft altijd al gezocht naar aanleidingen om in bijgeloof te geloven.
Vrijwel alles waar de mens niet in geloofd of zelfs begrijpt, wordt vaak uitgelegd als bijgeloof, in plaats van de oorzaak zelf op te zoeken, er over te lezen, er over te praten, is het veel spannender het maar te plaatsen bij het bijgeloof, voor hun zelf meestal geloof.
Het bijgeloof kan nuttig zijn , omdat de mens iets wat het niet begrijpt in ieder geval een plaatsje heeft gegeven, een voorlopig plaatsje, dat is altijd nog beter dan in angst leven en als men niet in angst leeft, vind men mogelijk andere antwoorden en inzichten.
Als je in angst leeft heb je niet dat overzicht, juist door deze angst.
Het placebo effect heeft zeker voordelen, ons lichaam dat er door gefopt wordt, zorgt vaak zelf voor genezing.
Dit verschijnsel kan uitermate belangrijk gaan worden in de medische wereld, als we begrijpen wat er gebeurd en hoe we daar een voordeel uit kunnen halen.