Kan je, je gevoelens bewust uitschakelen door bewust jezelf om te praten?

Je heb ruzie met een vriendin of vriend van je, hij of zei kan daar niets aan doen. Jij weet dat immers ook maar praat jezelf zo om , bewust tegen je gevoel in dat je je gevoelens uitschakeld en niets meer om die persoon geeft. Het voelt niet zo.. maar je voelt ook niet dat het wel zo is.

Heb je dan jezelf dit gedrag aangeleerd of zit dit anders?

Kan je dus tegen jezelf zo in gaan praten dat de dingen die je erg leuk vind ineens nog wel leuk vind maar er minder passie of vreugde bij voelt omdat je bewust tegen jezelf zo loopt in te praten dat je het niet leuk vind.(ookal is dit niet waar)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

ja, je kan jezelf een hoop wijs maken, en dan ook inderdaad die gevoelens uitschakelen. de gevoelens die je dan daarvoor in de plaats voelt zijn dus eigenlijk geen eerlijke gevoelens meer.
mijns inziens blijven echter de oorspronkelijke gevoelens, die je dus wegstopt, wel "ergens" in jezelf, en komen er vroeg of laat toch weer uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja er bestaat een techniek genaamd, hersenspoeling. Ik noem het de kracht van de herhaling.
Als je zelf zo vaak mogelijk hetzelfde zegt, dat je jezelf omprogrammeerd.

Een heleboel mensen willen liever geen negatieve emoties voelen, zoals verdriet, angst, boosheid, frustratie. Het is een mechanisme waardoor je deze emoties onderdrukt.

Dit gedrag leer je al als je heel jong bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is dat eeuwige gevecht tussen je gevoel en je verstand. De knop van je verstand kan je wel op "off" draaien, nl. als je iets gaat doen, waarvan je wéét dat het niet verstandig is, maar je wilt het (tegen beter weten in....) tóch persé doen. De knop van je gevoel naar "off" draaien is veel moeilijker - bij gevoelens lijkt het wel, alsof je hele wezen daarbij betrokken is, en al dwing je jezelf er zo min mogelijk aan te denken, dan voel je ze toch nog ergens diep in je.
Het voelt op de één of andere manier "beter", om naar je verstand te luisteren - misschien omdat wij denkende wezens zijn.
Maar je bent meer "in touch met jezelf", als je luistert naar de stem van je hart.
Het ligt er een beetje aan, wat voor mens je bent - een verstandsmens, of een gevoelsmens.
Afhankelijk daarvan zal je meer naar je verstand luisteren en je daar goed bij voelen, of wil je liever doen wat je gevoel je in geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal wel kunnen maar of het verstandig is, denk van niet...
Je moet je ook niet altijd laten leiden door je gevoelens...