Nee, zeker niet allen wonden. Maar het kan wel leefbaar worden. Een voorbeeld daarvan is het verlies van een kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.
Maar de tijd leert ons soms leven met een diep verdriet.
Het verlies van een kind bijvoorbeeld:
Dat is een wond die nooit heelt, nooit slijt, nooit overgaat.
Maar we leren ermee leven.
En hoe meer tijd er verstrijkt, hoe beter we leren omgaan met het verdriet.
Maar het verdriet blijft altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het betekent: uiteindelijk gaat al het verdriet voorbij
Het is inderdaad de vraag of dat waar is. Ik denk van niet. Er zijn mensen die van verdriet doodgaan. Dus nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alle wonden kan helen (A)
Bijvoorbeeld als je iemand kwijt hebt geraakt... Is dat bijna niet te helen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hoeft niet altijd. Het meest belangrijke is of diegene de tijd die wonden laat helen.
En als een wond geheeld is, dan doet het litteken soms nog pijn.

Maar ik denk wel dat alle wonden geheeld kunnen worden. De vraag is of men wel geheeld wil worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
k moest ook meteen aan een litteken denken,mooie vergelijking + je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prima antwoord+1
Sommigen wel .
Maar bv : overledenen uit jou directe omgeving niet je geeft die een plaatsje . en dan kun je er beter mee omgaan .
Je gaat er dan wel aan denken op speciale dagen bv verjaardagen en feestdagen en dan komt het gemis ook weer boven drijven .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tijd heelt veel, maar er blijven wel littekens.
13 jaar geleden
Nee, maar je weet er wel beter mee om te gaan.
Als er erge dingen gebeuren in je leven dan leer je daarvan bij. Ze laten wel een litteken achter, maar wel met een laagje 'eelt' erop!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de tijd je levensduur overstijgt, dan wel, in andere gevallen niet.
Helaas denken mensen dat, helaas blijkt verdringing dan vaak de oorzaak van het vergeten te zijn.te zijn.
Verdringing is GEEN heling, integendeel.
Het enige wat ik persoonlijk ondervonden heb, is dat als de boosdoener OPRECHT spijt betuigt en de misdraging verder nalaat, je door vergeving kunt bereiken dat het ook vergeten kan worden.
Een tijd geleden vertelde iemand mij dat hij mij iets ernstigs had aangedaan en daar nog steeds wroeging over had.
Hij had het destijds GOED in orde gemaakt (in mijn beleving) en ik kon me het voorval absoluut NIET meer herinneren, Pas na dagen wist ik vaag iets over dit voorval maar heb het terug laten zakken in de vergetenheid.
Dat is het mooie van spijtbetuigen en vergeven, je kunt het dan soms echt vergeten en loop je er dus ook niet meer mee rond.

Dit is heel iets anders dan verdringen!!
Als je het vergeten hebt, ben je het kwijt, ook het verdriet de narigheid en het verwijt zelf naar die persoon.
je kunt dan letterlijk met een schone lei beginnen.
Dat is in mijn ogen genade die God de vergevingsgezinde
soms geeft.
"Hij doet (na vergeving) de zonde zover van ons weg als het oosten en het westen.
Toen hadden ze nog geen verstand van kompassen (wel van compassie). Waar het noorden en het zuiden ligt , is (binnen nauwe toleranties) gedefinieerd.
Maar waar ligt het oosten en het westen?
Oneindig ver uit elkaar. Dat staat in een BOEK die duizenden jaren geleden reeds geschreven is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, alle wonden, maar de meeste littekens blijven voor altijd zichtbaar en voelbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben ons dochtertje verloren in 1967, maar het doet nog steeds pijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de tijd kan geen wonden helen alleen verzachten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit eigen ervaring weet ik dat tijd geen wonden geneest.
Zowel lichamelijke wonden kunnen blijven bestaan en ook geestelijke wonden. Wel is het zo dat de scherpe randjes er wat vanaf kunnen gaan, maar heel wordt het nooit meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, absoluut niet. het is wel zo dat met de tijd, mits je je wonden niet al te veel koestert, er een laagje/korst over je wonden komt, maar de wond zelf is niet weg, en kan weer opengehaald worden, vooral als je de wond niet goed verwerkt hebt.

dit geld vooral voor bijv. het overlijden van dierbare familieleden enz.
minder grote wonden, zoals gekwetst worden door iemand, kunnen, nadat het uitgepraat is, wel genezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tijd heelt veel wonden
en wonden die niet kunnen helen maakt het draaglijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk van wel ....je moet en zzult je pijn moeten uitstrijken ...relativeren zoals het universum zich ook uitdijt ...over je lengte van leven en tijd is maar relatief dus je zult het hiermee moeten doen ... Dus smeer je broodje met liefde ...!!