Lijden mensen die zaken goed van meerdere perspectieven kunnen zien aan de positieve gevolgen van een gespleten persoonlijkheid?

Toegevoegd na 1 uur:
Aanvulling: Met "de positieve gevolgen van een gespleten persoonlijkheid" bedoel ik hier niets meer en niets minder dan het kunnen hebben van meerdere perspectieven.

Toegevoegd na 1 uur:
"Dissociative identity disorder is a psychiatric diagnosis that describes a condition in which a person displays multiple distinct identities or personalities (known as alter egos or alters), each with its own pattern of perceiving and interacting with the environment." (Wiki). <- In hoeverre kan een ander perspectief niet 'gewoon' een kortstondig alter ego inhouden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik heb zitten dubben over een antwoord, vooral omdat ik struikelde over "de positieve gevolgen van een gespleten persoonlijkheid". Wat zou je daarmee kunnen bedoelen? Welke positieve gevolgen? Welke gespleten persoonlijkheid? Die tweede vraag gaf het inzicht: het doet er niet toe wat je bedoelt. Waarom? Wel, ik denk dat er geen sprake is van een gespleten persoonlijkheid. Het korte antwoord op je vraag is dus: "nee". Als je zaken goed vanuit meerdere perspectieven kunt zien, hoort die eigenschap bij jouw persoonlijkheid. Bij jouw *ene* persoonlijkheid. Dat is hoe je bent, en dat betekent dat je helemaal geen gespleten persoonlijkheid nodig hebt om zaken vanuit meerdere perspectieven te zien. Neem als eenvoudig voorbeeld de arme die een brood steelt. Ik kan begrijpen dat hij dat doet, vanuit zijn perspectief - het is stelen of verhongeren. Ik kan ook begrijpen dat de bakker daar boos om wordt, vanuit zijn perspectief - het is het beschermen van zijn koopwaar of, zij het een beetje, verhongeren. Ik heb geen gespleten persoonlijkheid omdat ik dit probleem zowel vanuit het perspectief van de arme als vanuit het perspectief van de bakker kan zien. Dus nogmaals: nee, mensen die zaken vanuit meerdere perspectieven kunnen zien, lijden niet aan een gespleten persoonlijkheid, en dus ook niet aan de eventuele positieve gevolgen van zo'n gespleten persoonlijkheid - ongeacht wat dat zou moeten betekenen. Mensen die zaken vanuit meerdere perspectieven kunnen zien, hebben wellicht wel een *bredere* persoonlijkheid, hoewel ik dat zelf liever omschrijf als een bredere blik.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100