bestaat er zoiets als een ziel?

is er een ziel die losstaat van het fysieke? Of is de ziel juist fysiek lokaliseerbaar in het brein? Of is de ziel een illusie, die ontstaat door hoe het brein functioneert? Of is het de som van allerlei verschillende processen in datzelfde brein?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Als je de ziel definieert als iets wat los staat van het fysieke is het antwoord waarschijnlijk niet. We kunnen de ziel per definitie dan niet waarnemen. Het enige wat we zouden moeten kunnen vinden is een manier voor de ziel om te communiceren met het lichamelijke. En er is geen enkele aanwijzing dat zoiets bestaat.

Als je de ziel definieert als 'processen in de hersenen' of 'de hersenen' dan is het antwoord ja.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Goede vraag waar je nooit zeker een antwoord over kunt geven. Ik denk zelf van niet omdat de ziel metafysisch is. Kortom het onttrekt zich buiten het zintuiglijk waarneembare. Je kan het dus noch bewijzen noch ontkrachten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lees eens 'oneindig bewustzijn' van Pim van Lommel. Kun je nog steeds vragen bij stellen.. Maar dat ontkent hij ook niet. Zeer interessant boek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met bovenstaande antwoorden eens. Maar de oude egyptenaren wilden er toch een woord aan toekennen en zijn toen met het begrip ziel gekomen (Ba). Dit is domweg overgenomen tot in onze tijd. Het antwoord moet dus Nee zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De ziel is in de meest gebruikte betekenis de niet-materiële, spirituele component van de mens. In een andere (esoterische) opvatting is het de drager, de uitdrukking of het voertuig van de (eeuwige)

Wetenschappelijk gezien kan het bestaan van de ziel (als een feitelijke entiteit) niet worden aangetoond. De wetenschap richt zich immers op verschijnselen die verifieerbaar en falsifieerbaar zijn, of die daar op rationele gronden uit afleidbaar zijn. Het zielsbegrip als term of idee kan daarentegen wel wetenschappelijk worden benaderd, namelijk (descriptief) vanuit historisch-kritisch of linguïstisch perspectief.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mooie woorden maar wat zeg je eigenlijk?
Bestaat duisternis? nee, enkel licht
Bestaat koude? nee enkel warmte
Bestaat de ziel? misschien is het puur de afwezigheid van het fysieke?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
holle poging om een parallel te trekken die er absoluut niet is.
De ervaring van een ziel is helemaal niet die van "het tegenovergestelde van het fysieke".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het gaat hier ook niet om een ervaring van de ziel, namelijk ervaring zien wij als fysiek. Ervaring van de ziel is mogelijk, bijvoorbeeld door je verbonden te voelen met anderen, dat is niet fysiek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
volgens mij ben jij petra of niet? robert komt op mij altijd een stuk nuchterder over
Uitgaande van recente ervaringen ben ik er inmiddels van overtuigd Dat de ziel of geest echt bestaat. Ik spreek liever over de geest. De geest van een mens is oppermachtig en is de baas over het lichaam Onze hersenen is onze computer,hierin worden al onze ervaringen opgeslagen en nieuwe dingen bedacht. Het regelt en stuurt het lichaam. De geest (ziel) staat hier boven. We kunnen ons hiermee trainen om b.v. geen pijn te voelen, grotere prestatie's te leveren bij sport ,onze slaap uit te stellen en de ergste , oorlog te voeren. Dit alles door de kracht van de geest , niet ons verstand,die zou ons zeggen bij oorlog, wegwezen hier. De ziel of geest is het enige wat doorgaat na onze dood. We hebben er dagelijks onbewust mee te maken, maar de ziel bestaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@EDDIJST
Wat je schrijft is wel waar, maar niet een antwoord op de vraag. De vraag luidt eigenlijk: is de muziek op een cd een zelfstandig ding. Zou je ze kunnen scheiden. Je kunt niet je muziek op vakantie meenemen en de plastic schijfjes thuislaten. Je kunt muziek ook niet verplekken van een cd naar een theepot. Het zijn de eigenschappen van jouw hersencellen, die jouw 'ziel' vormen. Maar jouw ziel verlaat niet jouw lichaam als je sterft, evenmin als de muziek op een cd eruitdruipt als je een cd breekt. Dat is anders bij een fles wijn, als je die breekt fdan loopt de wijn weg. Daarom bestaat wijn en is de ziel slechts een naamgeving van een toestand.
Ik wil niet uitsluiten, dat het in de toekomst mogelijk zou kunnen zijn om de hersen inhoud in de toekomst te kunnen copieren van de ene naar de andere persoon. Maar dan neem je fysieke eigenschappen over