Wat betekent zwart / wit denken bij mensen met borderline-persoonlijkheidsstoornis?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.7K

Het beste antwoord

Veel Borderliners kunnen slecht in graduaties denken.
Daarnaast hebben ze het probleem dat als je hen ergens op aanspreekt , ze het gevoel krijgen dat niets van hen deugt.
Dat maakt het leven met een borderliner moeilijk.
Door dit digitale denken (1 of 0) en het verdedigingsmechanisme door plotseling op een totaal ander onderwerp over te springen, dreigen ze je mee te sleuren in hun rollercoaster achtige belevingswereld.
De inwendige onrust en paniek slaat dan snel over op hun omgeving, wat hen bevestigt in hun belevingswereld en hun controledrang.
Enerzijds zien ze hun eigen grenzen niet maar overscheiden ook vaak de grenzen van hun medemens.
Die raakt het spoor bijster omdat een echte borderliner vaak ook nog eens energiek is.
Als niet borderliner loop je dan achter de feiten aan.
Daarom is het belangrijk je niet op sleeptouw van een borderliner te laten nemen, anders wordt hun stoornis jouw probleem.
Daar dien je ook de borderliner zelf niet mee.
Deze stoornis ontstaat meestal uit een trauma en is het restant van een overlevingsmechanisme die vroeger wellicht nut had maar nu slechts het leven vergalt.
Het nadeel is dan wel dat je vaak op de rem moet staan. dan is vervelend maar nog altijd stukken beter dan de gemoedswisselingen pogen bij te benen en een krijgsgevangene worden van de stoornis van een gekwelde medemens.
Deze heeft juist rustige mensen nodig die helpen de gevolgen van de stoornis in toom te houden.
Bewaak dus je eigen grenzen en ga niet mee in het zwart-wit denken van borderliners, zo kun je toch enige kleur in hun leven brengen.
Afhankelijk van hun gemoedstoestand zijn ze je daar dankbaar voor of hebben op dat moment even een gruwelijke hekel aan je.
Gebruik dus vooral je eigen kompas, die van de borderliner werkt niet altijd goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

dat ze vaak in 2 uiterste denken.
vb: ze mogen je heel graag, ze willen het liefst dat je ze nooit verlaat. andere kant is dat ze je van je afstoten en er alles aan doen om te proberen je weg te duwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat betekend dat mensen in uitersten denken, dus zwart of wit. Normaliter denken mensen ook in 'grijstinten'. Ik zal het uitleggen: iemand met borderliner vindt een persoon óf heel erg aardig, óf helemaal niet. Hij vindt het boek óf helemaal te gek, óf vreselijk. (Zwart of wit) Een ander kan denken: die persoon vind ik best wel aardig (een beetje) of dat boek is niet goed en niet slecht...

Dat is het vaak met borderliners: of je bent alles, of je bent niets, aantrekken en afstoten.
óf de dag is geweldig, óf de dag is afschuwelijk. Er bestaan haast geen middenwegen, het zijn echt uitersten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Borderline is een complexe ziekte. Het is voor een borderliner erg moeilijk om anders te denken dan in uitersten. Een tussen weg is er niet. Hun weg is de juiste odf als ze net iemand hebben leren kennen die veel aandacht voor ze heeft hen waarvan ze denken dat hij of zij goed is omdat hij of zij de zelfde gedachte lijkt te hebben ben je geweldig. Binnen een week of een paar maanden ben je in eens een vreselijk persoon die echt niet weet hoe het hoort of hoe het si. Van het enen naar het andere uiterste gaat dat dus
13 jaar geleden
Mensen met een borderlinepersoonlijkheidsstoornis hebben de neiging om elke mening te omgeven met emotie. Dus of ze zijn ergens voor of juist tegen. Grijs is minder gekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen met borderline-stoornis bezien alles meer in extremere termen en in meer absolute zin,dus iets is óf "goed" of "slecht" en een genuanceerde mening/kijk op de dingen is bij borderliners dan ook niet of nauwelijks aanwezig,dus vandaar het "zwart/wit" denken bij deze mensen.