Is verlegen gedrag bij kinderen gezond?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kwebbel, wat ben je weer leuk vandaag (foto!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja het is weekend he;-)

Het beste antwoord

verlegenheid is een teken van introversie.

Introversie is een karakter eigenschap.

Het is voor een kind gezond om zichzelf te mogen zijn.

Een kind dat introvert is en dat ook mag zijn,
is gezonder dan een kind dat introvert is en dat wordt afgeleerd !

"zeg, kind je moet wel van je afbijten",
"Je mag niet over je heen laten lopen",
of "mijn kind moet op 'kanjer-cursus', want anders red hij/zij het niet"

Dat zou vreselijk zijn..
Want dan leert het kind dat het iemand anders moet zijn.
Eigenlijk wordt het kind dan afgewezen, en leert het zichzelf, en zijn introversie af te wijzen..(geconditioneerd gedrag leidt vaak tot problemen in volwassenheid!)

Antwoord: ja, heel gezond en natuurlijk (voor dit specifieke kind).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja het is heel natuurlijk dat kinderen verlegen zijn.
vooral in de begin jaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De buitenwereld kan heel gevaarlijk zijn en het is dus handig om daar niet zonder dralen op af te stevenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het gebeurt vaak als kinderen op onbekende plekken, situaties, of onbekende mensen tegenkomen. Het is een reactie op klein beetje angst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er aan welke leeftijd we praten.

Verlegenheid kan beschreven worden als moeite hebben met spontaan contact leggen met andere mensen, en vooral met het initiatief tonen in het contact. Veel kinderen zijn op een gegeven moment in hun leven verlegen. Verlegenheid is ook heel natuurlijk gedrag en hoeft in het geheel geen probleem te zijn, zolang het het kind niet te veel belemmert in zijn/haar doen en laten.

Baby's beginnen rond de leeftijd van 8/9 maanden vaak angst voor vreemden te ontwikkelen. Maar niet alle kinderen ontwikkelen deze angst en de sterkte van de angst is ook afhankelijk van een aantal factoren, zoals de omgeving waarin het kind de vreemde ontmoet, de mate waarin het kind controle heeft over de situatie en ook van de houding van deze vreemde (u kunt hier uitgebreider over lezen in het artikel "ik ben daar bang voor" in het archief op deze site). Deze angst voor vreemden neemt weer af naar mate het kind ouder wordt.

Peuters en kleuters

Veel peuters zijn zeer verlegen ten opzichte van onbekende volwassenen. Maar we zien ook vaak verlegenheid bij kinderen die een bekende volwassenen tegenkomen in een onverwachte situatie.

Verlegenheid ten opzichte van onbekende volwassenen zien we heel veel op de peuter/ kleuterleeftijd. Verlegenheid ten opzichte van leeftijdsgenootjes zien we minder en deze verlegenheid houdt over het algemeen ook veel minder lang aan.

Ouders kunnen zich soms erg verbazen over het verlegen gedrag van hun kind. Kinderen die thuis heel erg vrij zijn kunnen in onbekende situaties plotseling erg verlegen zijn. Sommige ouders vinden dit erg vervelend. Maar het is goed om je als ouder te realiseren dat dit verlegen gedrag heel natuurlijk is en ook wel gezond. Het is ook niet goed wanneer een kind zonder enige schroom op iedereen afstapt. Enige terughoudendheid aan het begin van een ontmoeting is prima en geeft enkel aan dat het kind goed het verschil begrijpt tussen bekenden en onbekenden.

Basisschoolleeftijd

Ook op de basisschoolleeftijd worden nog veel kinderen (30/40 %) als verlegen ervaren door hun ouders. Tot de leeft

De invloed van de ouders

Ouders kunnen hun kind goed helpen verlegen gedrag te overwinnen. Door eerst steun te bieden, maar daarna het kind wat los te laten en er op te vertrouwen dat het kind zich redt, kan het kind verlegen gedrag overwinnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor niks mis mee.
Ik was ook heel verlegen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het ooit goed gekomen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor. Nu ben 35 en ben al 15 jaar niet meer zo verlegen na dat ik ben getrouwd.
Maar soms ben ik nog wel verlegen hoor!
Het blijft gewoon in je..
Het is niet van gezond of ongezond, verlegen is verlegen en kan niet de eigenschap gezond of ongezond voeren...

Verlegen is een combinatie-emotie... Angst en zelfbespiegeling is het tegelijkertijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk is er niet zo iets als goed of slecht, gezond of ongezond. Er zijn gebeurtenissen en eigenschappen. Uiteindelijk is het altijd goed voor een kind. Want als hij groot is geworden, zal hij heel veel gehad hebben aan de eigenschappen uit zijn jeugd.

Iemand die niet veel zegt, weet heel veel. Het zijn hele goede observeerdes. Die leren heel veel van die mensen die ze aanschouwen. Alles wel vanaf een afstandje, maar ook dat is best ok, omdat ze dan ook het overzicht kunnen zien.

Laat hem maar gewoon verlegen zijn, dat is precies wat hij nodig heeft voor zijn verdere leven.