Is er een mogelijkheid voor een niet-dyslecticus te ervaren hoe een dyslecticus een gedrukte tekst ziet?

Ik weet ongeveer tegen welke problemen dyslectici aanlopen bij het lezen van een gedrukte tekst. Dat ze bijvoorbeeld moeite hebben met het verschil tussen p, b, q en d. En dat ze prak lezen waar park staat, en andersom. Of zelfs krap, of krab, terwijl er park staat.

Maar dat heb ik alleen maar "van horen zeggen". Ik heb het nooit ervaren.

Bestaat er een mogelijkheid via welke een niet-dyslecticus kan ervaren hoe een gedrukte tekst er uitziet voor een dyslecticus? Bijvoorbeeld een computerprogramma, of een bril, of een filmpje?

Of is dit fundamenteel onmogelijk omdat de hersenen van een dyslecticus nu eenmaal anders werken, en je de werking van iemands hersenen nooit kunt simuleren door de zintuigen van andere inputs te voorzien?
 

Weet jij het antwoord?

/2500

inderdaad dyslexie heeft veel verschillende vormen, ik heb dyslexie maar ik heb moeite met de, het / eu ui ou au / of ik lees gewoon een heel ander woord zoals doel lees ik dood of verhoord lees ik als vermoord. (ik ben niet moordlustig als je dat soms denk ;) ) ze kwamen bij mij er achter omdat ik erg lang maar dan ook er lang erover deed om iets lees. op welke school zit je basisschool of voortgezetonderwijs ? Toegevoegd na 4 minuten: http://dyslexiezonderzorgen.blogspot.nl/2010/01/lees-zoals-iemand-die-dyslexie-heeft.html hier is een tekst waar ze beweren dat ik de teksten zo lees ( maar ze zeggen dat ik zwaar dyslexie heb en heb een dyslexie verklaring) maar ik kan het gewoon lezen XD

De meeste mensen met dyslexie hebben gewoon moeite om de letters op papier te verklanken in hun hoofd, ze ZIEN dus wel de goede letters (al zullen sommigen ook die pdqb letters door elkaar halen maar dat is meer bij het leren lezen op de basisschool) maar verklanken ze fout. Ze hebben vooral erg veel moeite met de tweetekenklanken ei en ie ou oe ui eu etc. Verder doen ze automatisch wat meer moeite voor langere woorden en lezen ze over de korte woorden heen. Eigenlijk is hier gewoon geen antwoord op te geven omdat het in hun hoofd gebeurt, niet op papier en daarnaast is een heel groot probleem de spelling. Regeltjes in de taal waarvan jij niet eens weet dat er een regel voor is omdat je het automatisch goed doet moeten zij leren en combineer dan maar eens tientallen regels bij het schrijven van een zin die er bij jou zonder nadenken uit komt. Dan is er nog het stukje automatiseren, mijn zoon van 12 heeft vreselijk veel moeite met de tafels gehad en nu nog kan hij ze niet automatisch opdreunen. Daarnaast is klokkijken een ramp, weet hij de maanden van het jaar niet op volgorde te zetten en het alfabet is ook een groot probleem. Er is dus geen antwoord te geven op jouw vraag helaas dus dit is jouw antwoord. Toegevoegd na 4 minuten: Nog iets: als je mijn zoon laat flitsen (een rij woorden heel snel voorbij laten komen één voor één) onthoudt hij ze heel goed, hij herkent woorden aan hun woordbeeld. Als ik ze de eerste keer niet hardop voorlees en hij leest een woord fout merk ik dat hij daar de rest van de flitsperiode (een week) last van houdt. Dus de eerste keer vlaggen lezen als vlagen en hij doet het nooit meer goed. Het wordt dan verkeerd 'opgeslagen'.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100