Hebben jullie ook een (lichte) vorm van OCD?

Ik heb er wel een paar. Dingen moeten precies recht liggen, het volume van mijn stereo mag maar op bepaalde waarden staan (meestal even getallen), ik maak altijd rekensommetjes met de tijd (21:12 uur betekent voor mij 1,75), sommige stenen op straat probeer ik te vermijden etc. etc.

Nu dacht ik eerst dat het aan mijzelf lag, maar nadat ik met meerdere vrienden gesproken had bleek dat ze allemaal wel iets doen wat ze niet kunnen laten.

Zou dan misschien iedereen wel zijn eigen obsessieve drang hebben?

FYI:
"OCD (Obsessive–compulsive disorder) komt in verschillende vormen voor, maar het meest voorkomende kenmerk is een obsessieve drang om bepaalde handelingen uit te voeren, die rituelen worden genoemd."

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Absoluut....mijn stereo staat inderdaad op 30 als ik tv kijk, 40 als ik films via de computer kijk, ik controleer altijd eindeloos of ik alle deuren echt dicht heb gemaakt, sleutels, telefoon. Ik sta er altijd even bij stil als het een tijdstip betreft met alleen maar dezelfde getallen (vanochtend werd ik wakker om 4.44)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Over het algemeen spreek je pas van een aandoening wanneer het je daadwerkelijk in de weg zit in je dagelijks sociaal leven, en je er niet mee kan stoppen.
Ik denk dat je wel wat compulsieve neigingen hebt, maar inderdaad, ik heb er ook wel eens een paar. Ik krijg nu ineens dat liedje van Kinderen voor Kinderen in mn hoofd:'Ik loop met 1 been op de stoep, en 1 been in de goot, en als ik dat niet doe, dan ben ik morgen dood.'
In ieder geval, het gaat een beetje ver om dat OCD te noemen. Vaak blijkt dat dat soort dingen een tijdje meegaan in je leven en dat je ze op een gegeven moment vanzelf vergeet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In min of meerdere mate heeft een ieder dat.
In kloktijden zie ik vaak geboortedata, schoenen moeten altijd op een bepaalde plaats staan, het hekje voor mijn huis mag niet openstaan, klimrozen moeten op de juiste plaats hangen, zodat ze naar mij kijken.....ach er is vast nog veel meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"het hekje voor mijn huis MAG niet openstaan" :D ik kan je zo begrijpen
Ik heb geen ocd, maar als ik een vraag zie die nog niet beantwoordt is, ja dan moet ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar deze vraag was toch al beantwoord? Ik zou toch eens naar de dokter gaan.. :p
nee ik heb dat absoluut niet...
de laatste keer dat ik zoiets had was ik een jaar of negen... toen mocht ik alleen op de witte stukken van de zebra stappen en beslist niet de voegen tussen de stoeptegels aanraken... deed ik dat fout, dan.... ojee ...vreselijk... ik ben vergeten wat voor onheil me dan boven het hoofd hing...

ik geloof dat zoiets 'magisch ritueel' genoemd wordt...

gelukkig heb ik er geen last van...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Qris;

Is voor mij wel herkenbaar; ik heb een voorkeur voor ronde getallen en symmetrie. Ook bij bepaalde routinehandelingen ben ik geneigd een vast patroon af te werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik heb zeker last van zulk soort dingen.
Ik wil altijd dat alle vorken en messen precies goed liggen, mijn handdoek moet op een bepaalde plaats hangen, en nog wel meer van zulke achterlijke dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had het vroeger wel. Dan mocht ik de witte strepen op de weg niet raken bij het fietsen, of ik moest een ritueeltje uitvoeren bij het wassen, of een volgorde aanhouden.

Nu heb ik dat niet meer.

Het enige dat ik nog regelmatig doe is het aantal roeihalen tellen tussen de eerste brug en de vlaggenmast bij ons clubhuis. Maar dat is enigzins nuttig, het is een maat voor de efficiëntie van het roeien. En als dat een keer niet lukt doordat ik het vergeet, of doordat ik de tel kwijtraak, is dat geen probleem.

Heel af en toe doe ik het nog voor de lol, maar dan is het geen OCD meer. Dus "net als vroeger" de witte strepen op de weg vermijden, of op zo'n stoeptegelfietspad proberen binnen een baan van een halve stoeptegelbreedte te blijven.

Wat ik wel altijd wil, is voorkomen dat je extra werk moet doen door nu iets uit te stellen. Dus het fornuis wordt direct na het koken (nou ja, na het eten dan) schoongemaakt, omdat het dan minder moeite kost en dus sneller gaat dan wanneer ik het uitstel. En schillen gaan direct in een bakje zodat ik ze makkelijk weg kan gooien - niet, wat ik ook wel eens zie, eerst op een hoopje op het aanrecht, want dan moet je ze later in een bakje doen om ze weg te kunnen gooien, en dat kost meer tijd. Maar is dat OCD, of gewoon handig werken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe gek ook het moge zijn, ik heb bij het voltanken een neiging om het getal steeds te doen eindigen achter de komma op 85. Ludieke bezigheid of OCD. Ook bij het tv kijken ,sluit ik steevast af met een rustgevend beeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook ik heb de tik om bijvoorbeeld het huis een paar keer te controleren of de deuren gesloten zijn, het gas uitstaat, er geen (onnodige) lampen branden, of de apparatuur uitstaat (dus b.v. niet op standby) etcetera.