Ik schaam me voor mijn naam wat moet ik doen?

Ik heb echt een ontzettend stomme naam. Als je het normaal uitspreekt niet maar de meeste docenten spreken het ALTIJD verkeerd uit. Ik schaam me er zo erg voor. Over een weekje beginnen de scholen weer. Nieuwe leraren, nieuwe leerlingen. Ik heb er helemaal geen zin in. Elke keer als ik aan de kennismaking denk moet ik huilen! Ik kan er met niemand over praten. Ik durf hierdoor ook nooit naar schooluitjes te gaan. Ik kan me naam ook niet veranderen want ben namelijk nog geen 18.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K

Antwoorden (8)

Ga eens met je ouders naar de directeur van je school, vraag daar of je onder de naam van je moeder, haar meisjesnaam, op school bekend kunt komen te staan, dus aangesproken worden met je moeders naam tijdens je schooltijd. Natuurlijk wel je diploma op jouw echte naam laten zetten, anders is die niet geldig. Het ligt aan de directie van school of ze dat goed vinden.

Toegevoegd na 12 minuten:
Als het om je voornaam gaat, die mag je zelf wijzigen, je mag jezelf zo laten noemen als je zelf wil. Dus vertel gewoon tegen je mentor dat geen ??? heet, maar ...., dit geldt niet voor je voornamen die officieel zijn, dus die die op je paspoort staan, alleen voor je roepnaam geldt dit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
O, dat heb ik nog nergens uit kunnen halen, maar mijn antwoord is nu ook daaraan aangepast.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed idee en nu ook iets makkelijker omdat vs naar een nieuwe school gaat.
Het is heel belangrijk dat ze een paar dagen van te voren de directeur (mentor krijg je later toe gewezen dus dan is haar naam al bekend) hiervan op de hoogte moet stellen zodat bij het voorstellen meteen haar roepnaam genoemd wordt. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt allemaal voor de leuke en positieve reacties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je zelf verdiend door je eigen creatieve antwoord ;-)
Meestal worden in de klas de namen op alfabetische volgorde van achternaam opgelezen. Als je weet wie er voor jou is, kan je voorbereiden dat jij daarna komt. Schaam je niet en roep gelijk je naam op de manier hoe je het WEL moet uitspreken voordat de leraar de kans krijgt er een ongemakkelijk moment van te maken. Ik heb ook iemand in de klas met de naam Abdessalam, maar die zei gelijk de eerste les: noem me Ap. Dus als je je er echt voor schaamt verzin je gewoon een bijnaam. Maar wees gewoon trots op je naam, je hebt hem van je ouders gekregen ;). Als je er echt niet aan kan wennen is er nog de kans om hem officieel te laten veranderen...
Veel succes!!

Toegevoegd na 1 minuut:
Oeps van je tante dus blijkbaar haha.... maarja tis familie ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is niets aan te doen om nu je naam te veranderen. Mensen je naam corrigeren kan wel, maar er is ook een andere manier.
De meeste kracht ligt in zelfspot. Als je zelf grapjes kunt maken over je naam dan verliest een grap van een ander zijn kracht.

Denk bijvoorbeeld eens aan André van Duin die gepest werd om zijn rode haar op school. Door zelf grapjes erover te maken konden ze hem er niet mee raken en dus hield het pesten op.

Je kan mensen na zo'n grap ook corrigeren. Probeer het eens.
10 jaar geleden
f*k ze wat ze denken jouw naam is ergens op deze aardbol toch normaal en de hunne juist niet. maak je niet druk om

blijf bij je naam en als ze het bespotten bespot de hunne weer terug. Of ze leren jouw naam uitspreken of ze spreken je gewoon niet aan. Zo moeilijk kan het niet zijn, wel moet je hen netjes de juiste uitleg geven.

En als ze blijven stotteren of haperen dan zijn het klungels met groot gebrek aan taalvaardigheid of kennis en dat kun je hen niet kwalijk nemen maar wel duidelijk maken want het is niet jouw probleem maar het hunne.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het zelfde haha maar vind t vooral irritant ipv dat ik me er voor schaam ofzo. Maar docenten kunnen meer dan de helft van de namen van mensen uit mn klas niet eens uitspreken dusja.
De eerste les kun je ook aan het begin als je binnen komt naar docent even jezelf voorstellen ' hey ik ben .... ' je komt zo vriendelijk over en ze weten gelijk hoe ze je naam uitspreken. Je moet jezelf er echt niet voor schamen beter dan zo'n standaard naam toch. Succcessss x
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Naast alle goede tips die je gekregen hebt, wil ik het volgende toevoegen.
Mijn namen (Myrdhin Johannes Christiaan) zullen vast lang niet tippen aan die van jou, maar ik had er ook wel eens moeite mee. Als het niet 'normaal' is pakken ze je er mee op de basis- en middelbare school. Ik stond niet zo sterk in mijn schoenen en geloofde door hen dus ook dat ik een stomme naam had. Pas nu mensen in mijn omgeving al 10 jaar te oud zijn voor dat soort uit angst gedreven pesterijen, ben ik sinds een paar jaar mijn naam gaan waarderen (zelfs mijn 2e en 3e naam), en kan er soms zelfs een beetje trots op zijn dat hij zo uniek is.
Je ouders hebben waarschijnlijk met liefde lang hun best gedaan om een mooie (en wellicht bij hun gevoel over jou passende) naam te bedenken. Dat jonge onwetenden die naam tegen je gingen gebruiken zullen ze niet hebben zien aankomen.
Je hebt echter, je hele leven geluisterd naar die naam en zo is het een deel van jou. Ik hoop daarom dat jij op een dag ook je naam zal leren waarderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, in de pubertijd let je overal op en de een wil zijn haar een andere kleur, de volgende wil bruine ogen ipv blauw en de gene daarnaast wil een andere neus of andere voeten of andere wat dan ook. Zo kan ook je naam iets zijn wat je anders wil. Ik heb precies hetzelfde gehad, als je volwassen bent maal je nergens meer om. De mensen die dan nog iets willen veranderen moeten naar de psychiater.
Ik begrijp uit de reacties dat het om je voornaam gaat. Dat maakt de oplossing van je probleem een stuk gemakkelkijker. Ik had een vriend die de naam Cok van z'n ouders had gekregen. Als je weet wat dat in het engels betekent dan begrijp je zijn onvrede. Hij besloot tegen iedereen die hij nieuw ontmoette te zeggen dat hij Michel heette en tegen bekenden en vrienden dat hij voortaan alleen maar naar die naam wilde luisteren en dat hij iedereen die zijn oude naam gebruikte zou negeren. Binnen enkele maande n was hij van z'n oude naam af. Probeer het maar. Sterkte !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, zo kan het ook. Ik hoorde laatst dat er iemand van 10 jaar is met de naam Dick. Denken die ouders dan niet na? Dat die naam vroeger werd gegeven is normaal maar nu nog?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1 Goede oplossing inderdaad.
Ik vind het niet raar ofzo dat je je schaamt voor je naam maar je kunt ook tegen de leraren zeggen dat je anders genoemd wilt worden of je moet het accepteren (wat niet gemakkelijk zal zijn) er zijn nou eenmaal mensen met namen die ze zelf niet willen of zich ervoor schamen. Misschien is het wel helemaal niet zo erg er heette eens een man Bing Go ! Dat is volgensmij veel erger dus lach om die naam een schaam je zelf niet meer!