Wat is de minimale termijn voor verandering in gedrag?

Ik probeer een jongere die zijn leven niet op orde heeft te helpen door hem discipline bij te brengen. Ik sport een keer per week een uur met hem. Wat is het minimale aantal weken dat ik nodig heb om verandering te behalen? Is hier bijvoorbeeld wetenschappelijk onderzoek naar gedaan?

3 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
3 jaar geleden
Verschilt per persoon. Hangt er vooral van af hoe groot de verandering is ten opzichte van zn eerdere gedrag.
tinus1969
3 jaar geleden
Is een uurtje sporten het enige dat je doet? wat voor verandering wil je zien?
TurfGraver
3 jaar geleden
Zal ook afhangen van wat er verder in zijn omgeving gebeurd.
Inekez1
3 jaar geleden
Als jij de enige bent die zijn gedrag probeert bij te schaven, dan kan dat met slechts 1 uur per week oneindig lang gaan duren. Als hij zelf over voldoende wilskracht beschikt en ook in de rest van de week wat mensen om zich heen heeft die hem steunen, motiveren en/of dwingen, dan kan het snel gaan. Andersom ook mogelijk, als het gewenste gedrag bereikt is, kan iemand ook in korte tijd terugvallen in oud gedrag en het bijltje erbij neergooien. Het verschilt niet alleen van persoon tot persoon, maar vooral alle omstandigheden in iemands leven zijn erg bepalend.

Antwoorden (3)

Gedrag is te veranderen door beloning of door straf.
Als die beloning of straf maar hoog genoeg is, dan verandert het gedrag onmiddellijk.
Stellen die, de ogen van de "patiënt", niets voor, dan zult je even moeten wachten.

De minimale termijn is dus 1 minuut.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Dat het reactie gedrag en is geen gedragsverandering.
Miekie77
3 jaar geleden
Toch een klein plusje:
Beloning / strafsystemen zijn wel degelijk van invloed op gedragsverandering. Als deze jongen met een uur sporten per week beloond wordt met positieve aandacht van zijn coach en zich beter in zijn vel voelen, zal er uiteindelijk een positieve associatie plaatsvinden tussen sporten met coach en zich goed voelen.
De vraag is echter welke associatie?: Mogelijk voelt hij zich vooral goed door de aandacht van de coach en gaat het niet om de sport of discipline. Wil je hem discipline aanleren zal hij meerdere positieve ervaringen op moeten doen met het zelf initiëren van zijn gedrag (discipline) en daar achteraf blij mee zijn. Bijvoorbeeld op tijd opstaan, complimenten krijgen. (Uit onderzoek blijkt een beloningssysteem beter te werken dan een strafsysteem, maar ook dat werkt door het voorkomen van iets negatiefs zijn zoals bijv: doordat hij zijn huiswerk maakt, verprutst hij niet een toets)
Edraket
3 jaar geleden
@ronron1212
Gedrag is stuurbaar dus uiteindelijk is elk gedrag reactie gedrag.
Of de gedragsverandering komt door intrinsieke of door extrinsieke motivatoren.
Edraket
3 jaar geleden
@Mieke77
Ja beloningen werken veel beter dan straffen.
Je kun een persoon immers elke dag belonen.
Zou je hem elke dag straffen, dan wordt hij vals.
Zeer gemiddeld duurt het twee maanden voor nieuw gedrag ontstaat. Maar het kan ook jaren duren.
Blijvende gedragsverandering is echter vrijwel uitgesloten:
- als de jongere er niet achterstaat
- de omgeving de jongere niet ook stimuleert (een uur per week is veel te weinig)
- de (kortetermijn-)voordelen van geen discipline hebben groot zijn en niet opwegen tegen de nadelen.
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Plus.
Een goede psycholoog zegt altijd: "Ik kan het niet voor je doen. Ik kan je wel helpen, maar uiteindelijk moet je het zelf doen"
Volgens Lisa Portengen kun je in 100 dagen een gedragsverandering verankeren. Nieuw gedrag aanleren kost volgens een wetenschappelijk onderzoek 18 tot 254 dagen (gemiddeld 66 dagen). Portengen zegt dat het in 100 dagen kan, en dat klopt.