kan je wel begrijpen wat oprechte liefde inhoud als je niet oprechte haat kent?

gisteren dead man walking opnieuw gezien en de vraag kwam bij me op. in het verhaal moet iemand die ogenschijnlijk geen diepe haat kent mensen daar toch vanaf helpen dmv liefde. hoe kan nu nu onderscheiden als je de beide kanten van de "omega" niet kent. dus het contrast niet kan duiden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Liefde is een aangeboren eigenschap. Het is een stukje God dat ieder mens in zich draagt.
Haat daarentegen is niets. Het is een gevoel dat je je door ervaringen tijdens je leven in je hoofd haalt.
Liefde is werkelijk. Haat is een illusie. Noem het als je wilt duivels (die is ook niet werkelijk).
Het is dus niet zo dat dat je de liefde niet kunt leren kennen als je geen haat kent. Sterker nog: Liefde is het enige dat er is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan.

Je kunt intens liefhebben en dat in reflectie begrijpen, zonder ooit iemand te haten.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Jawel hoor, dat kan prima.
Je kent namelijk al lang het verschil tussen wel en geen liefde: tussen liefde en onverschilligheid. Doordat je weet hoe het voelt om geen liefde voor de ene persoon te voelen en wel voor een ander, merk je al hoe verschillend dat is.
En oprechte liefde kan je al kennen als je hebt ervaren wat nep-liefde is (bij iemand zijn omdat het je iets oplevert bijvoorbeeld). Haat is niet het enige tegenovergestelde van oprechte liefde.

Wel kan het zijn dat je door het ervaren van haat sterker gaat ervaren hoe positief liefde eigenlijk is, en er meer ontzag voor gaat krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig kan een mens die liefheeft het zonder haat stellen, Je kunt immers ook zonder duisternis, zonder licht gaan dingen veel lastiger.
Wat je aangeeft is een "emotionele spanwijdte" die niet per se'nodig is om oprechte liefde te ervaren, met eenzaamheid en verdriet als tegenbakens kun je ook zeer zeker aanvoelen wat echte liefde is.
Je leeft immers ook je hele leven , zonder dood te gaan en dat doe je maar een keer.
Zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen dat men besef heeft van het een zonder daar de duistere tegenpool van te kennen.
Mensen vinden sex prettig (doorgaans) en hebben het niet nodig , sex te ervaren in een zeer bedreigende situatie . Gebeurt dat wel, dan is het voor hen zeer moeilijk om sex weer als plezierig te leren ervaren.
Het is juist zo dat mensen die met veel haat te maken hebben , minder ontvankelijk zijn voor liefde.
Dat zie ik in de praktijk veel.
Wellicht kun je met alle antwoorden samen een goed beeld krijgen dat liefde wel zonder haat kan, maar dat haat alleen overwonnen kan worden door liefde.
Liefde geeft scheppende en zuiverende levenskracht, haat vernietigt slechts, het is alles wat kapot maakt in de wereld. we kunnen dus HEEL GOED ZONDER HAAT.
Mensen die er voor openstaan raad ik 1 Cor 13 (Bijbel ) aan, beter kan ik het zelf niet verwoorden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik vergat aan te geven dat de Omega aan het eind komt,
de Alpha en de Omega (het begin en het einde) is een van de Namen die GOD draagt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de oprechte haat kent, niet beoefend kan het wel aanzetten om het goede te doen, en lief te hebben.
Het is makkelijker om lief te hebben, want uiteindelijk ze we gemaakt om lief te hebben.

Toegevoegd na 1 uur:
zijn we
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zelfs durven beweren dat het omgekeerde waar is. Als iemand de liefde niet kent, dan diegene nooit haten.

Maar vooralsnog hopud ik het erop dat er niet een direct causaal verband bestaat tussen liefde en haat. Aangezien in mijn ogen niet is bewezen dat de mogelijke relatie tussen haat en liefde wordt veroorzaakt door een interacterende variabele.

Dus is het antwoord op jouw vraag nee, dat kan niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is heel eenvoudig.

Het is een fabeltje dat haat het tegendeel van liefde is. Haat is het uitvloeisel van begeerte. Wie niet snel genoeg zijn/haar begeerte vervuld krijgt, wordt razend op het gekozen object en noemt dat dan weer haat.

Liefde heeft met begeerte niets te maken. Al is het wel zo dat velen begeerte liefde noemen. Maar dat is alleen omdat ze een alibi nodig hebben dat lekker bekt.